Digitális nemzedék konferencia


Szekció - 2012. február 15.
Múlt szombat délután a Netgeneráció az osztályban című szekcióban ültem. Azért mentem oda, mert Szekszárdi Júlia a szakdolgozati témavezetőm és azt gondoltam, hogy az ott elhangzó előadások segítenek majd a dolgozat megírásában. Az első három előadás alatt vágyakozva gondoltam a kint zajló aulai bemutatókra, mert úgy éreztem, hogy rossz szekcióban ülök. 
     Értelmezésem szerint az első előadó "elrettentő" példákat akart hozni a Facebook használatára (bár csak történeteket mesélt és nem minősítette a gyerekeket - a pedagógusokat egyszer-egyszer igen). A megfogalmazott cél a "helyén volt": Tanítsuk meg mi a gyerekeket a helyes Internet használatra! Mégis az előadás egyáltalán nem erre a kitűzött célra épült, számomra megmaradt az elrettentés szintjén. 
      A második előadás finoman, de megfeddte a pedagógusokat, kifejtve, hogy mi is az a világ, amitől félnek. A fejlődés "szükségességét" tűzte ki zászlajára, a 4. dimenzióra hivatkozva. (A QR kódokról ne is beszéljünk.) Az előadásból 1 dia a "helyén volt", mégpedig, hogy nincs ok pánikra. Ez a szakadék, mely most a generációk között van lassan tűnni fog (bennem van a képzavar), és akár akarjuk, akár nem a fejlődés be fog következni. Az utánunk jövő generációk között már nem lesz szakadék. Ez a"lufi", amiben most az X, Y, Z és egyéb generációk vannak, végre ki fog durranni. 
Ide kívánkozik, hogy azóta az osztalyfonok.hu-n megtaláltam Földes Petra előadását írott formában, és a cikk egész más megvilágításba helyezi a hallottakat. (Biztos az én értésemmel volt baj a konferencián.)
          Kis színesként és ellenpontként szórakoztató volt Hanczár Gergely "szatírája" a papír és a ceruza iskolából való kitiltásáról.
       A szekció második része nekem nagyon tetszett. Ekkor került sor ugyanis "jó gyakorlat(ok)ra". Két fiatal kolléga hozta el a diákjait, akik bemutatták, hogyan használják projektjeik megvalósítására a Facebookot és egyéb közösségépítésre alkalmas oldalakat. (Gibber - A GIBBER egy közösségi, szövegmegosztó rendszer.) Kedves, kommunikálni képes fiatal "gyerekek" ültek ott, akik színvonalas prezentációval készültek és előadásuk után szívesen beszélgettek velünk. Munkájuk Teller: Semmi című művére épült, ezt dolgozták fel e-learninges eszközökkel. Miközben beszélgettünk a Facebookon jegyzőkönyvet készítettek a szekció munkájáról. 
      Végül az egyik fiatal tanár, Kele-Fodor Ákos, aki kreatív írás csoportot hozott létre tanítványainak szintén a Facebookon, kérdésekkel beszélgetésre ösztönzött minket. 
Véleményem szerint a szekció ülést ezekkel a fiatalokkal kellett volna kezdeni.

Annotáció egy konferenciáról- 2012. február 12.

Örülök, hogy ott lehettem a Digitális Nemzedék Konferencián. Sok tekintetben hasznosnak találtam. Még a kicsit elméletire sikerült első rész is magas színvonalú és rendkívül szórakoztató volt. Gyarmati Évát már volt szerencsém hallani, ezért tudtam, hogy mit várhatok tőle. Most is csak azt mondhatom, hogy számomra lenyűgöző volt tudományos felkészültsége, ugyanakkor humoros, magával ragadó előadásmódja és nem utolsó sorban a gyerekekkel szemben tanúsított toleranciája.
Tari Annamária is rendkívül jó előadó és őt hallgatva valóban elhiszem, hogy az általa jól ismert generációk segítségre szorulnak, de szeretném azt hinni, hogy nem ennyire általánosan "rossz" a helyzet. 
A fiatal szociológus előadó tanulmánya megerősítette bennem, hogy a világ nem változik azért olyan gyorsan körülöttünk, mint ahogy néhányan szeretnék ezt hinni, hiszen 2008-ban, amikor a magyarországi internethasználati szokásokról készült tanulmányokat olvastam (akkori szakdolgozatom kapcsán), csak egy kicsivel volt rosszabb a helyzet.
A délelőtt folyamán azonban végig egy gondolat foglalkoztatott: Miért beszélnek és gondolkodnak néhányan úgy az utánunk jövő generációkról, mintha az "égből pottyantak" volna? Hiszen ha a mai X generáció nem tette volna lehetővé gyermekeinek, hogy korán hozzájussanak a fejlett technikai eszközökhöz, melyek elősegítették Y, Z generációvá válásukat, most nem lenne miről beszélnünk. (Vagy, ahogy Hanczár Gergely írta "szatírájában": néhány pedagógus most azon háborogna, hogy a gyerekek amőbáznak az óráján, nem azon, hogy Facebookoznak.)
Az pedig, hogy a fejünkre nőttek... Hát gondolkodhattunk volna előbb is!(?) 


Digitális Nemzedék Konferencia - 2012. február 10.
Holnap részt veszek a Digitális Nemzedék Konferencián.


    Várakozással tekintek az eseményre, annál is inkább, hiszen számos, a szakdolgozatom számára hasznos előadás ígérkezik. Apropó, szakdolgozat. Amikor kiválasztottam a témát, azt gondoltam érdeklődésemnek megfelelő, izgalmas témára találtam. De azóta "akkora mennyiségű és bizonytalan" szakirodalmat olvastam, hallgattam, hogy megrémültem a feladat nehézségétől.
    Gondolhatnánk, hogy a nagyszámú szakirodalom könnyűvé teszi az "írást", de éppen ettől vélem lehetetlennek, hogy tudományos és "egyedi" dolgozatot írjak. Legjobban a kötelezően előírt "kutatás - esettanulmány" ijeszt meg. Mit is fogok kutatni? Hogy hogyan vélekednek az én teljesen átlagos iskolám pedagógusai az Y generációról? Hiszen erre a válasz majdnem triviális. :-)   (Még úgy is, hogy köztük is van a generációhoz tartozó kolléga.) Vagy azt, hogy ezek a fiatalok mire és hogyan használják a "technikát"? Erről pedig már nálam sokkal okosabb emberek készítettek tanulmányt!...

Iskolám kapuján ott áll a mondat: Sapere aude! Hát megpróbálok "merni"!


1 megjegyzés:

  1. Kedves Marianna!

    Aggodalomra semmi ok, a szervereknek ez meg se fog kottyanni:-))

    VálaszTörlés