Gondoltam
a címbe beleírom még a kognitív szót is, mert azt tanultam, hogy a kognitív
reflexiónak (konyhanyelven szólva) köze nincs az érzelmekhez. De akkor az
jutott eszembe, hogy ezt pedig, hogyan fogom összeegyeztetni a blogolás fogalmával.
(A Wikipédián van neki meghatározása.) Már a ceruzával (tollal) írt napló is
feltételezte annak idején az érzelmi (vagy teljes?) kitárulkozást. (Bár azt
titokban írtuk, magunknak.) Arra gondoltam, hogy ha „kognitív” leszek, akkor
nulla érzelemmel, kevesebb marhaságot írok majd le.
Miért
indítottam így (kicsit nehézkesen) a második bejegyzésemet? Ahogy már a
Facebookon is kommenteztem, rendkívüli módon félek attól a helyzettől, hogy
valami olyat írok le „tényként”, amiről kiderül, hogy nem úgy van. Nem a bátor
visszajelzésektől félek, amelyek majd elirányítanak engem a „helyes útra”, nem
a hibával való szembesüléstől, hanem a sok-sok ember titkos gondolatától: „ejnye-ejnye,
butácska leányka”. Nagy dilemma nekem az, hogyan lehet elkerülni ezt a helyzetet
úgy, hogy kénytelen vagyok :-) nyilvánosan írni. Mert ha
legalább az a jó tulajdonságom megvan, hogy ismerem saját magam, és tudom, hogy
nem kéne nekem tudományos dolgokba beleszólni, akkor is, jelen helyzetben
kénytelen vagyok ezt tenni. Ha esetleg tartom magam ahhoz, hogy a „száraz
elméletet” írom le, szépen rendszerezve, akkor úgy érzem, hogy a bloggal megint
csak nem vagyok koherens.
Ezt
a dilemmát abszolút generációs különbségnek érzem, valahogy úgy érzem, a
fiatalabbakban már nincs meg ez a gátoltság. (És ezt most nem pejoratív
értelemben írom.)
Evvel
az önreflexióval abszolút megcáfoltam egy kedves kritikusom véleményét: „a blog
egy személyes műfaj, a kitárulkozás kockázata nélkül…”
Most
beszéljünk a kurzusról: Az első pár nap nagyon izgalmas volt. Szerda este
szembesültem avval, hogy bár nagyon tisztességesen végighallgattam Tanár Úr
előadását, a „hallott” dolgoknak nem sok hasznát vettem. A diáit végignézve már
sokkal több információ jutott el hozzám, de még mindig bizonytalan voltam.
Valamelyik információelmélet írja azt, hogy az információ bizonytalanságot
csökkentő tényező. (talán a matematikai) Hát kerestem egyéb forrásokat. A
csoporttársak jegyzetei nagyon sokat segítettek. Először szándékosan nem
olvastam el a már kész blogokat, nem akartam azokat önkéntelenül is
felhasználni sajátomhoz. Amikor megírtam saját megosztásra szánt bejegyzésemet,
addigra már úgy éreztem, hogy van miről írnom.
Mára
elolvastam jó pár blogot. Néhányhoz a blogban hozzá is szóltam.
Miközben
kommenteztem, aközben felfrissítettem valamikori „tudásomat” a témában. Varga
Csaba szociológus azt mondja az információs társadalomról: „Az információs
társadalom olyan korszak jelképes neve, melyben a gazdaság, a társadalom és a
kultúra alapvetően az információk gyártására, cseréjére, értékesítésére épül.”
Gondolkodom, hogy e meghatározás szerint „itt van- e már” az információs
társadalom? A tudás alapú társadalom egy jól körülhatárolt fogalom, csakúgy,
mint az információs társadalom és általában ugyanazokban a szakirodalmakban foglalkoznak
vele. (Az persze más kérdés, hogy beszélhetünk-e erről Magyarországon, jelen pillanatban.)
A szakirodalom a tudást tartja felettes kategóriának, amennyiben leírja, hogy
az információ milyen úton-módon válik tudássá. Sándori Zsuzsa például: adat-információ-tudás”
létráról” beszél.
Ha
az információról beszélünk és a webről, még mindig óriási a szöveges információ
dominanciája az Interneten, pedig ha csak a "többszörös"
intelligenciára gondolunk, pl.: az audiovizuálisoknak sokkal több hangüzenetre lenne
szükségük. Ezt egyik csoporttársunk is említi blogjában.
Hasznos
információkat találtam egy másik csoporttárs bejegyzésében a WEB2-ről. Főleg az
volt hasznos, hogy összeszedett volt, nem kellett sok-sok honlapot meglátogatni
az információkért. A bejegyzés technikailag és fogalmilag is a
helyén volt. Sok technikai információ volt a lapon, és a linkek bizonyították,
hogy a szerző alkalmazások sokaságát ismeri. Elgondolkodtató volt a Web2-ről
szóló filozofálgatása. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy a diákokkal tartalmat
megosztani nem olyan félelmetes, mint egy blogban. Feléjük is törekedni kell a
magas színvonalra (sőt feléjük leginkább!), de annál a generációnál, akiket én
tanítok még másképp. A hivatásomban meg egyébként is képzettebbnek érzem magam,
mint az információtudományban. A tanítás tudományával kapcsolatban sokkal több
mindent tudnék megosztani. (Lenne-e érdeklődő rá?) Lehet, majd arról is írok
blogot önbizalom növelőként, hogy hogyan tanítom a kicsiket. :-))
A
kettővel feljebb lévő bekezdést ez a csoporttársam ugyan megcáfolta,
alátámasztva a Mindentudás Egyetemén hallottakkal, de én mégis azt mondom, hogy
ha figyelembe vesszük a „többszörös intelligencia” meglétét, ebből kiindulva,
nem mindenki válik türelmetlenné egy hallott előadás során, sőt van, akit
kifejezetten a mérhetetlen karakterszámban való eligazodás őrjít meg. A
többszörös intelligenciák közül a net legalább három „kielégítésére” képes
(lenne képes): a verbális-nyelvi, az interperszonális és a térbeli-vizuális
intelligenciáéra. Egyelőre valóban túlsúlyban vannak a verbális-nyelvi elemek.
Ennek a blognak a kapcsán jutott még az is eszembe, hogy szerintem nem a
megosztott információ mennyiségétől függ, hogy a web2 lehetőségeit
kihasználjuk-e eléggé. Ha csak egy zárt közösségben, a közösség javára osztjuk
meg tudásunkat, már akkor is megtettük a magunkét.
Egy
másik blogban (amely mellesleg szenzációs volt, legfőképpen segítőkészsége,
közösségi szellemisége miatt) merült fel az interaktivitás kérdése. Jó kis
tudományos megfogalmazások kerültek a blogokba és a kommentekbe, de én inkább
az interakció szóból indulnék ki. Ez kölcsönhatást, kölcsönös viszonyt jelent.
Ezt például az interaktív táblák szempontjából többféleképpen is lehet
értelmezni. Talán a hardver oldaláról úgy (nem tudom, nem biztos), hogy a
tábla, vetítő, számítógép kölcsönös viszonyban vannak egymással, bár ez lehet,
hogy elég erőltetett. A feladatok szempontjából azonban biztos, hogy úgy
értelmezhető, hogy a táblán lévő feladatok általában nem statikusak, mindig
továbbfejleszthetők, a gyerek alakíthatja őket, sőt készíthet is feladatokat. A
tanuló interakcióban van és kivételesen nem a pedagógussal, mert ebben az
esetben a pedagógus csak segítő személyzet. Továbbá itt a sokszínűséget is
jelenti, mert egyetlen feladatból nagyon sokfelé el lehet jutni, akár az
interneten fellelhető tartalmakhoz is.
Örültem,
hogy nem csak az én fejemben fordult meg az Interneten való szemetelés
haszontalansága. Annak is, hogy más is úgy vélekedik a Twitterről, ahogy én.
(Ettől még nem biztos, hogy ez a helyes vélekedés.)
A
legjobb viszont az olvasgatásban az volt, hogy láttam, hogy az olvasott blogok
közül mindegyik megpróbál a feladatnak színvonalasan megfelelni. Hősiesen
megvallom, hogy szűrtem az információmennyiséget és nem olvastam el az összes
blogot, de az elolvasottak segítségével tudásom gyarapodott. Végül is ez a
kurzus célja.
Végül
is mivel gyarapodtam:
·
Rengeteg linkkel a böngészőm „Könyvjelzők”
gyűjteménye, s miután ezeket el is olvastam tudásom is gyarapodott. (a heti elmélettel
kapcsolatban, de egyéb „mellékvágányokon” is.)
·
Sok-sok a témához kapcsolódó szakirodalommal.
·
Okos és fiatal emberek saját gondolatainak a
megismerésével, mellyel néha magamban vitatkoztam, de ezek sokszínűvé tették a
témára való rálátásomat.
·
A Wikipédiáról megerősítést kaptam.
·
Avval a gondolattal, hogy az embernek időnkét
érdemes „leporolnia” már megszerzett „tudását”, ha nem használja jelen
időpillanatban, akkor is, mert ez megóvhat minket a szakbarbárrá válástól. (Ez
minden pedagógusnak elkerülendő lenne!)
·
Menet közben rájöttem, hogy a most tárgyalt
téma (tudomány) igencsak interdiszciplináris. Rendszeresen lefordítottam saját
hivatásom gyakorlatára.
·
Változott az énképem, sok ember véleményétől.
(Bár ezek érzékelhetően a humánus objektivitás technikájával lettek
megfogalmazva.)
·
Gyorsolvasási készségem egyértelműen fejlődött.
Nagyon
nincs meg a 12ezer, de most avval a technikával élek, hogy ezt megosztom, és
majd holnap még írok hozzá. Több karakter észlelésére nem képes ma már a szemem
és az agyam.
E
heti kedvenc idézetem, talán azért, mert a Facebookon a csoportban sokat
beszélgettünk erről: „Minél többet tudnak rólunk
az adatbankok, annál kevésbé létezünk.” Marshall McLuhan
Kedves Marianna, nagyon tetszenek a bejegyzéseid!
VálaszTörlésA személyességgel kapcsolatban bennem is felmerült, hogy mennyire osszam meg az érzéseimet is a bejegyzés olvasóival. Próbáltam az egyensúlyt megtalálni, és az érzéseket átfordítani, szakirodalommal alátámasztani vagy csak egy kicsit távolabbról figyelni önmagam. Hellyel-közzel sikerült, de szerintem a blognak mint műfajnak - még akár a szakmai blognak is - valóban a személyesség adja meg a savát-borsát. Ha nem így lenne és csak a "tudományos" háttérre lennénk kíváncsiak, akkor tanulmányokat és dolgozatokat olvasgatnánk. Ami szerintem nehéz, hogy eltaláljuk az arányt, nem is csak abból a szempontból, hogy mennyire tárulkozzam ki, hanem abból is, hogy az nem tanulás a saját magam számára, ha az eddigi, laikusként is szajkózott gondolataimat írom csak le és nem próbálok fejlődni, utánanézni, szintetizálni. Nekem ez jelenti a nagy dilemmát, hogy megengedhetem-e magamnak, hogy minden információt, gondolatot ellenőrizzek, mielőtt leírom. Azt hiszem, hogy az időnyomás miatt ezt nem tudom megtenni.