Szerdai
napokon csak este kerülök „gép” közelbe, így felvételről néztem a délelőtti
órát. Valóban akadtak technikai problémáim nekem is, de csoporttársam órai
jegyzete kisegített. Erről azonnal eszembe jutott a Konnekt csoport (vagy
általában a csoport) egyik pozitív jellemzője: a tagok segítik egymást.
Kollaborálnak. Most ebben a csoportban úgy tehetjük, hogy sokan nem ismerik társaikat.
Mégis beindultak a segítő effektusok, az egymással való törődés. Vajon bármely
„hirtelen” szerveződött közösség alkalmas erre?
Azután
továbbolvasva a jegyzetet és a diákat „AHA élményem” volt, hiszen én ezt már
tanultam. Több tekintetben már nagyon régen, másképp nézve pedig nem is volt az
„olyan régen”.(2004-2008) Akkori tanárom az információs társadalom kapcsán még
csak arról beszélt, hogy mekkora, milyen léptékű lesz a világban az információk
megsokszorozódása. Komoly (politikai) hatalmat jósolt azoknak, akik az
információk birtokában lesznek. (Persze információ és információ között már
akkor is volt különbség.) Nem kellene így lennie, de bizony nagy előny amikor a munkahelyen megtalálok olyan dolgokat a Neten, amit más nem vagy megoldok egy technikai problémát a számítógéppel kapcsolatban. (Természetesen ilyenkor a rendszergazda "szigorúan" távol van.) És csak azért előny, mert olyan információk birtokában vagyok, aminek birtokában kollégáim is lehetnének.
A
technika csodálatos fejlődése kapcsán, akkor még csak felmerült pl. a Blue-Ray
fogalma, a CD-ROM-ok „elavulásának” kérdése, ma már mindenkinek természetes az
előbbi használata. Facebookról akkor még szó sem volt, de már tanultunk a
web2-ről, sőt „hálózatban” is működtünk. Ma (két hónapja) a Smart TV az
újdonság, vajon meddig?
És
ekkor egy homályos gondolat került elő, állandó gondolkodásra késztetett agyam
mélyéből, hogy valóban egyet kell értsek avval, hogy lemaradásban vagyunk. (Nem
tudom, hogy kulturális-e vagy sem a lemaradás, de a technika fejlődéséhez
képest mindenképpen lemaradtunk.) A lemaradásban azonban nem érzem a generációs
különbséget.
Az
idősebbek a technikát nem ismerik – NEM nem tudják, hanem nem akarják
megtanulni. Na, ez túl nagy általánosítás, de sokan vannak így vele. Túl
ijesztő számukra ez az új, nyitott világ, leragadnak a „hamis
nosztalgiázásban”, mert abban talán biztonságban érzik magukat. De nem csak ez
a probléma, hanem úgy vélem, az is, hogy sokan nem is jutnak hozzá az újnál
újabb technikai eszközökhöz. Egyszerűen nincs pénzük, hogy megvegyék.
A
fiatalabbak (azok közül sem mindenki – nekem azért a 30% „kirekesztett” már
nagyon jelentős) pedig használják az idősebb generáció által számukra
biztosított csúcstechnológiákat, no de mire? Ez nem ítélet, de azért be kell,
hogy lássuk (és szociológiai
kutatás is bizonyítja), hogy hasznos dolgokra nem sokan. (Bár
azt, hogy tudnak az Interneten közösséget építeni, én mindenképpen hasznosnak
tartom.)
A
pedagógusok és tanítványaik közötti generációs problémákat sem az IKT
technológiák ismerete vagy nem ismerete adja, hanem a „másmilyen” gyerekek,
„másmilyen” elvárásainak figyelmen kívül hagyása. Nem csak az IKT-t kellene
megtanulnunk és alkalmaznunk, hanem olyan teljes módszertani megújulásra lenne
a pedagógusoknak szüksége, melyekkel „jól” (nem tökéletesen) lehetne a mai
diákokat vezetni a tudás megszerzéséhez. Ennek a folyamatnak csak egy része a
technológiák oktatásban való alkalmazása.
Más, kissé csapongó
gondolataim közül:
Az
Internet hirtelen fellendülése, elterjedése idején nagyon sokan jósolták a
Gutenberg – galaxis „bukását”, az olvasás „végét”, a könyvtárak „halálát”. A
könyvtárosok válasza erre az volt, hogy elkezdtek digitalizálni. (Több komoly
digitalizálási projektről lehetett hallani, ezek közül személyesen láttam egyet
az OSZK-ban.) Bővítették katalógus szolgáltatásukat, hálózatot építettek és
azóta is működnek. Virtuális könyvtárlátogatásokat szerveztek, vagyis
válaszoltak a kihívásokra.
Miért
van ez így a könyvtárosok társadalmában, miért működtek ők már „akkor”
hálózatban, a pedagógusok pedig miért nem? Olyan levelező listájuk van, ahol komoly,
a könyvtári tudományban jártas szakemberek osztják meg egymással gondolataikat
és tájékoztatják a könyvtárosokat a legújabb technikai újdonságokról.
Akik
valódi tudásmegosztásra lennének képesek (?), vagyis a pedagógusok miért „nem
veszik fel a kesztyűt”? Sajnos ez nem csak az IKT-s tudásukra igaz. Van-e
szakmai nyelvezetük? Léteznek-e pedagógiai protokollok, eljárásrendek? Van-e
konzultáció a pedagógusok között? (Ezek költői kérdések?)
A
Wikipédia effektusról az a véleményem, hogy sokkal egyszerűbb egy szükséges „rossz”-nak
beállítani, mint a színvonalat erősíteni. Avval nem értek egyet, hogy a
Wikipédia úgy rossz, ahogy van, csak azok nagy része, akiknek igazán hasznos
lenne, még nem jártas az információ valóságtartalmának értékelésében. Ott pedig
kifejezetten ellentmondást érzek, hogy felfoghatatlan az információmennyiség,
ezt fogadjuk el, de azért fejlesszük a tartalmakat, mellyel még több információ
keletkezik.
Az
ökológiai témakörben találhatunk utalást is erre, hiszen ott a kérdés, hogy mit
érdemes megosztani? Itt az a gondolatom támadt, hogy akik ezt képesek lennének mérlegelni,
azok nem nagyon „osztanak meg”.
Aztán
ugyanebben a részben ott a nyersanyag spórolás kérdése. Vajon a képernyőn
olvasunk-e vagy még mindig kinyomtatjuk a megszerzett információt?
Tapasztalatom az, hogy ebben a kérdésben sincs generációs „szakadék”,
legtöbbször, a legtöbben kinyomtatjuk.
A
demokrácia címszó alatt tárgyalt „a hálózati eszközök felhasználása nem
teljesen ivódott be a társadalomba” gondolat megint csak a pedagógusok
érintettségét juttatta eszembe. Akik képzése vajon megvalósul-e IKT
területen? A pedagógusképző intézményekben vajon megfelelő hangsúlyt kap-e ez a
kérdés? Vagy a nagyon fontos pedagógiai és pszichológiai képzés mellett már
erre nem jut idő? Lezajlott TÁMOP pályázat projektasszisztenseként a következő
a tapasztalatom: Abban a világban, ahol 2002 óta szinte minden iskolában van Sulinet,
a pályázati pénzekből komoly összegek mentek el IKT alapképzésre(?). (De az
erre fordított idő még így is jóval kevesebb volt, mint a kompetencia alapú
képzésekre fordított.) Az egész projekt elenyésző része volt csak az IKT
kompetencia fejlesztése. Természetesen a 6 (azaz hat!) bevont pedagógus már
emelt szintű képzést is kapott, és ők valóban a mai napig is használják
tudásukat. Arra azonban senki nem kíváncsi, hogy a többi, képzésben részt vevő
hasznosítja-e a megszerzett tudást? Vagyis, hogy a pénzek felhasználása
hasznosult-e? Ugyan a projektnek fenntartási kötelezettsége van, de… (Arról már
ne is beszéljünk, hogy a KMR régióban úgy várják azt el, hogy a tanórák 25%-ban
IKT-val támogatottak legyenek, hogy gyakorlatilag semmilyen eszköz beszerzésére
nem adott lehetőséget a pályázat.)
Az
életmód forradalmasítás témakörben megakadt a szemem egy mondaton (mert a
fülemmel nem hallottam :-) , a
könyvtárban való sorbanállás kiküszöböléséről. Hát, kár lenne kiküszöbölni! Mert
a valódi szakirodalmak jó része még nincs digitalizálva. Így komoly munkához
nem spórolhatjuk meg a könyvtár igénybe vételét. Egyébként pedig annak is van
egy életérzése. (Saját gyerekeimet a Kutatók Éjszakáján például kifejezetten
lenyűgözte a Műszaki Egyetem Könyvtára.) A plagizálás persze már más kérdés, de
szerintem az interneten fellelhető szakirodalom plagizálását se ellenőrzik
jobban a hozzáértők, pedig arra már lenne lehetőségük. Aki plagizálni akar,
annak mindegy, hogy könyv vagy elektronikus dokumentum.
A fenti sorok kissé erőltetetten
követték az előadás menetét, de muszáj volt így reflektálnom, más lenne, ha
hallottam volna a kísérő szöveget.
Egy
kicsit szabadabban írnék az elmélet helyett a gyakorlati dolgokról. Például
arról, hogy az SL (Second Life) számomra egy csodálatos dolog. De az is csak
úgy, ha célja van. Amikor meghatározott, mondjuk oktatási célból gyűlnek össze emberek,
van „vezetőjük”, van feladatuk, akkor rendkívül izgalmas világ. Mióta részt
vettem egy szintén nyílt képzésen, ahol az SL alapjait tanultuk meg, (de volt
ott „csapatépítés”, csoportmunka, páros munka, gondolattérkép készítés, stb.), többször
is jártam abban a „világban”. De meg kell, hogy mondjam egyedül nem volt olyan
jó élmény, mint a csoportban. Egyedül sokszor eltévedtem, idegenek vettek körül
és kicsit unatkoztam is. De az oktatásban abszolút van helye ennek a világnak!
A
Twitter (bár még nem vagyok gyakorlott a használatában) valóban megköveteli,
hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit osztunk meg. Azoknak való, akiknek van mit
megosztani. A fejünkben lévő gondolatok sem biztos, hogy mindig oda valók.
Főleg, hogy általában nem egy gondolat foglalkoztat minket az adott témában. A
Sulinetwork Konferencia történéseinek időrendi megosztására például nagyon alkalmas.
Hasznosak a linkek, amik felkerültek. De amikor én a Digitális Nemzedék
Konferencián egy előadással kapcsolatos reflexióimat „pötyögtem be”
mobiltelefonommal, hirtelen avval szembesültem, hogy a gondolataim időrendben
fordítva jelentek meg. (Persze ez betudható gyakorlatlanságomnak.) Úgy gondolom,
nem kell mindenkinek Twitterezni. Jó, ha tudjuk mire való, majd eldönthetjük,
hogy használjuk-e.
Talán egy kis „személyeskedés”
még belefér a végére, mely inkább a képzéshez kapcsolódik semmint a
tartalomhoz:
Cetlivel
a kezemben közlekedem szerda óta, mert fejben írtam a blogot és ha valami
általam frappánsnak ítélt gondolat eszembe jutott, lejegyeztem, hogy el ne felejtsem.
Megnéztem a megosztott elérhetőség táblázatot, és miután sehogyse koherens a
résztvevők számával, elgondolkodtam: Vajon én vagyok-e az a pedagógus, akiről
Ollé János a Mozdonypedagógus című blogjában ír, jelesül, aki túl mohón siet az
IKT svédasztalához, nem mérve fel a választékot? Ezen azt értem, hogy a Konnekt
csoportban részt vevők között van más is, aki úgy csinálja végig a feladatokat,
hogy nem kap érte kreditet? Vagy csak én? :-)
Mindent hirtelen „habzsolva” akarok megtanulni vagy csak érdeklődés ez
részemről?
Visszaolvasva
a blogot rájöttem, hogy rengeteg benne a kérdés. Most bizonytalan vagyok vagy
sem? :-)
Tartottam
magam az elvhez: „először tudd, azután oszd meg”, ezért tartott kicsit tovább
megírni a bejegyzést.
Kényszeresen
nézem a karakterek számát, de még mindig nincs 12000 karakter, de most már
bármit leírni csak szószaporítás lenne.
Végül
álljon itt a mostanában kedvenc idézetem, melyet a reklám miatt talán nem
idézhetek végig, de remélem, mindenki tudja a folytatást:
„Lehet szegény bármely
legény, de hogyha az esze vág…
Pedagógustársaim
megfontolhatnák, hogy az esélyegyenlőtlenség csökkentésében mekkora szerepe
lehet(ne) az IKT és WEB2-es eszközöknek! (Feltéve, ha iskolájuk nem maga is
hátrányos helyzetű az eszközök meglétében.)
Kedves Marianna, az írásod nem csak szerkezetileg tagolt, s elég hosszú ahhoz, hogy a görgetésben olyan érzésem van: megvan! Egy-egy komment és web2 között ma két könyvtárba is beugrottam, nem volt sorban állás, egyáltalán nem. Némelyik könyvet áttanulmányoztam és visszavitte. Most viszont nem hoztam ki helyette. Kicsit másként néztem a FSZEK-ben, az önkiszolgáló kölcsönző pultokra, hogy a folyamat mennyire automatizált és digitalizált. Kíváncsi lennék, hogyan kölcsönözhetnék ki egy e-book-ot. Nagyon tudnám díjazni, ha az SL-ben az a könyvtár használható lenne...
VálaszTörlés