Bár
a digitális esélyegyenlőség volt szerdán a téma és főleg a felnőttoktatás
vonatkozásában, mégis egy kicsit másról is fogok írni. Saját tapasztalatból.
Megmondom őszintén, hogy ezt a bejegyzést a Facebookon zajló, tegnap esti
beszélgetés indította el bennem, és bár az előadást meghallgatva, ma már úgy
gondolom, hogy az eredeti tananyag nem egészen az, amihez a kommentelések végül
is elérkeztek, mégis most már tartom magam eredeti elképzelésemhez.
Indokaim:
A digitális esélyegyenlőség igazából nem a digitális esélyegyenlőségnél
kezdődik. Ott kezdődik valójában, hogy a társadalom hogyan áll az
esélyegyenlőség kérdéséhez. Ott, hogy az oktatás marad-e továbbra is szegregált
vagy sikerül-e megvalósítania az igazi inklúziót. Már nem akarom megváltoztatni
magamban azt a „tudást”, azokat a nézeteket, melyeket a március 21-i előadás
után kialakítottam, így inkább csak a rég óta „bennem lévő” dolgokról fogok
írni. És inkább a kommentelésekről eszembe jutott gondolatokat interpretálnám,
semmint a „tananyagot”, hiszen azt az előző, hasonló óra alapos kifejtésének
érzem. Hozzáteszem, hogy a blogot, melyhez a hozzászólások érkeztek, még nem
olvastam.
Ahol
nekem tapasztalatom lehet, az a közoktatás. És ami a hozzászólások alapján
azonnal eszembe jutott, az az a közhely, hogy „az életben semmi sem fekete vagy
fehér…”. Egy kicsit az integráció kérdését általánosságban is körbe kell járni
ahhoz, hogy a jelenlegi helyzet „értékelhető” legyen. Tehát amikor az
integrációt kitalálták, „bevezették” a közoktatási intézményekben, akkor
legfőképpen az esélyegyenlőségre hivatkoztak. Nem tudhatom biztosan, de meg
akarták szüntetni a hazai oktatás szelekciós, esélyegyenlőtlenségi rossz
gyakorlatát. Elég mély oktatástörténeti előzménye van a szelekciónak, lényeg a
lényeg, hogy a ’90-es évekig ez csak a 8 általános elvégzése után kezdődött.
Jól emlékszem arra, hogy a gimnázium, ahová vágytam és végül be is kerültem,
elitnek számított, egy kicsit „társadalmi helyzetemet” is meghatározta az, hogy
felvettek.
A 6
és 8 osztályos gimnáziumok megjelenésével ez korábbra tolódott, de néhány éve
még az is bevett gyakorlat volt, hogy némelyik iskola az elsősöket is
felvételiztette. (Majd utána a „profinak” számító képzést még meg is fizettette
a szülőkkel.) Ezt a gyakorlatot (legalábbis az írásban történő felvételiztetést)
megszüntették, de a kicsiket továbbra is lehet „mérni” szóbeli eszközökkel. Ennek
a helyzetnek a kialakulásával egy időben szinte, évről évre növekszik a
problémás gyerekek száma. Hivatásom gyakorlásának évei alatt nagyon sokszor és
mostanában egyre többször találkozom az előadásban is elhangzott
szókapcsolatokkal: „ha baja van, miért tanul itt,” ez a közoktatásban (na ne
általánosítsunk, ismerek olyan iskolát, ahol) úgy hangzik, hogy: „minek vesszük
fel ezeket a gyerekeket?” A másik leggyakrabban elhangzó szólás, hogy „én
egyáltalán nem értek hozzá”, ami igaz is, én se. A sima, mezei (ezt jól leszóltam)
tanítóképzésben nem tanítottak speciális dolgokat, csak azt, hogy hogyan lehet „átlag
gyerekeket” tanítani. (A jelenlegi képzésről nincsenek ismereteim, de vannak
elképzeléseim.) A toleranciát, az inkluzív módon való gondolkodást azonban,
véleményem szerint (hál’istennek jó pár kollégám szerint is) csak a szülői
házban lehet tanulni (főiskolán, egyetemen biztosan nem). Az már más kérdés,
hogy azt, hogy egy gyerekközösség mennyire lesz „befogadó”, a tanítón múlik. Vagyis
mire az akadályozott eljut a felsőoktatásba és arról beszélünk, hogy milyen eszközökkel
tanítható a leghatékonyabban, szerintem már régen késő. Ha a korai közeg nem
elfogadó, akkor a felnőtt lét miért lenne az?
A
szelekció (szegregálás) legalapvetőbb indokai, hogy „homogén csoportban
könnyebb tanítani és, hogy a sérült gyerekek speciális szakembert igényelnek”. És
itt az első nagy „hiba”. Bebizonyosodni látszik, hogy a homogén csoportokban
előbb vagy utóbb ugyanúgy kialakul a differenciáltság és az itt történő „lemaradás”
mindig sokkal nagyobb lelki teher egy tanulónak, mint egy vegyes osztályban. A
gyerekek nagyon könnyen előítéletessé válnak egymással szemben és miután az
értékelés kiindulópontja mindig a „társas összehasonlítás”, egyes gyerekekben
komoly önértékelési zavarok alakulhatnak ki. Azt is meg lehet állapítani, hogy
ezeknek az osztályoknak az összteljesítménye végül is gyengébb, mint a vegyes
osztályoké. És itt lép be a pedagógiai „hozzáadott érték” fogalma, melyet
bizonyos méréseknek igazából vizsgálniuk kellene. (Erre jó példa a
helyőkeresztúri iskola.)
Mégis
a fenti indokokra hivatkozva naponta hallok komoly, általam „rasszistának”
(képzavar) minősített mondatokat kicsi gyerekekről, „integrált” osztályokban,
iskolákban. (Sajnos a felnőttektől és természetesen nem a gyerekektől.
Szándékosan nem írok le egyet sem, komoly lelki teher ezt feldolgozni számomra.
Kicsi gyerekekről beszélnek, olyanok, akiknek nagy szerencséjükre egészséges
gyerekük van vagy nincs is gyerekük. Őszintén beszélek, nem valamiféle
nárcisztikus hajlamtól vezérelve sírok!)
Ugyanakkor
jön a feketének a fehér oldala: amely azt jelenti, hogy az a fajta integrációs
gyakorlat, mely az utóbbi időben működik, elhibázott. (Legutoljára annyira,
hogy önkormányzat által kötelezően kiadott tevékenység az integráció, oktatási
intézmények számára.) Merthogy való igaz, hogy az SNI-s gyerek, vagyis a
sajátos nevelési igényű – értsd ezalatt: testi vagy értelmi fogyatékost -,
valóban „háromnak számít”, a BTM-es, vagyis a beilleszkedési, tanulási és
magatartási zavarral küzdő kettőnek, és utánuk ennyiszeres normatívát is kap az
önkormányzat, de ugyanakkor az önkormányzat gazdálkodik ezzel az összeggel (nem
az intézmény, ahova a gyerekek járnak). Jelenleg a nevelési tanácsadók
megszüntetése vált gyakorlattá, az önálló iskolai pszichológusi és fejlesztő
pedagógusi állásokat sok helyen megszüntették, utazó gyógypedagógusokkal
helyettesítették őket. Már ennek a gyakorlatnak a megvalósulása előtt is komoly
gondot okozott a gyógypedagógusoknak, hogy ők hova is tartoznak a tantestületen
belül, és ilyen szellemben nehezen tudták munkájukat végezni. Most talán még
rosszabb a helyzet. Nem minősíteni akartam, csak azt mondani (én, aki
befogadónak tartom magam), hogy a probléma mégis a pedagógusra marad. Ráadásul
legtöbbször 29, 32 fős osztályokban.
Az
integráció szó és gyakorlat egyébként lehet, hogy nem is volt jó választás,
hiszen az azt jelenti, hogy a befogadott gyereknek kell a többségi intézményben
alkalmazkodni. Ezért ennek a gyakorlatnak a legnagyobb hibái, hogy az
akadályozott gyermektől elvárják, hogy ugyanúgy teljesítsen, a pedagógus
tanítási stílusát egyáltalán nem módosítja, a probléma megoldását a szülőktől
és a gyógypedagógustól várják. Sokan a gyereket hibáztatják. Egyre többet
hallom azonban az inklúzió kifejezést, mely majdnem ugyanazt jelenti, de az
iskola alkalmazkodását feltételezi a gyermek igényeihez. A „fekete oldal”, hogy
vajon sikerül-e ezt megvalósítani.
És
következzen a szokásos saját gyakorlat: Amikor elvégeztem a Lépésről lépésre
programot még csak módszertani megújulásra vágytam. (Egyébként köztudott volt,
hogy roma gyerekek oktatására alkalmazták ezt a módszert, de az én tanítási
gyakorlatomban ez nem volt releváns.)
Mindig
olyan osztályaim voltak, ahol több tanulásban akadályozott gyerkőc volt. Ha év
közben érkezett ilyen gyerek, akkor őt is hozzám hozták. Volt olyan év, amikor
12 BTM-es (papírral is rendelkező) színesítette az osztályközösséget. Volt
török anyanyelvű, kissé magatartászavaros, magyarul alig beszélő kisfiú, akit a
török magyar szótárból is tanítottam összeolvasni, mert magyarul sehogy se ment
neki az összeolvasás. Voltak komoly diszlexiások. Mindegyikük nevére (még)
emlékszem. Nagyon sokan (20 évesen) is tartják velem a kapcsolatot. (A leghálásabbak
egyébként ezeknek a gyerekeknek a szülei.) Ha önkritikát gyakorolok, akkor
nálam a tanítás során mindig a „jó tanulók sérültek”. Persze jó párat vettek
fel annak idején 8 osztályos gimnáziumba a „sérülés” ellenére. Nagyon kemény
munka ez! És nem jó róla írni, mert dicsekvésnek hangzik és nem ez a lényege. Sosem
beszéltem még erről senkinek, sosem írtam még erről és nem is ezért csinálom.
Szoktam „kiabálni” a felnőttekkel, hogy „no de gyerekekről beszéltek”, de
megértő vagyok azokkal a kollégáimmal szemben is, akiknek nem ez volt a
szíve-vágya, amikor a pályára lépett. Sajnos (bár sokáig nem vallottam be)
lassan elkerülhetetlen, hogy legalább egy „ilyen” gyerkőc ne legyen egy
osztályban. De inkább az a tapasztalat, hogy több is van. És a szomszédos „elit
gimnáziumból” is jön a hír…
Sokszor
amilyen felemelő, annyira kudarcos munka ez. Mindig, mindenkit „megtartottam”
negyedik osztály végéig. Megkapták a kellő fejlesztést, de nem lehetett belőlük
„átlag gyereket csinálni”. Azután nagyon nem szerettek a felnőttek. Mármint,
amikor megkapták az osztályaimat. Valahogy az érzékszervi fogyatékosokat
érdekes módon sokkal jobban el tudták fogadni, de abból kevés volt, inkább a
tanulási nehézséggel küzdő volt nagylétszámban az osztályban. Így az osztályt
se nagyon szerették. És a gyerekekkel sem tudom, hogy igazán jót tettem-e (bár
nem tudom, hogyan kellene másképp lennie), mert azután sokan szépen
elkallódtak, más iskolákban kötöttek ki. Persze azért jó példa is van: Amikor
egy remek osztályfőnök vitte tovább gyerekeimet, akkor mindenki „kijárta az
iskolát időre”.
Volt
olyan év, amikor a gyógypedagógussal együttműködve, nem kértünk „papírt” a
nevelési tanácsadóból 4. év végéig a nehézséggel küzdő gyerekekről, mert azt
mondtuk, hogy így is úgy is megkapják a törődést. Elkerülve tőlem, mégiscsak
meglettek ezek a dokumentumok, igazából akkor sem lett jelentősége, hogy ki
diszlexiás, diszgráfiás…Egyébként nem tudom, hogy ez hogyan van a
felnőttképzésben, de a legtöbb ilyen problémával küzdő gyerek, ha jó és
támogató közegben nő fel, felnőtt korára megtanulja kompenzálni ezeket a
hiányosságait.
Most
a legnagyobb dilemmám, életemben először, hogy a szülőt kérjem-e meg arra, hogy
az egyik kisgyerekkel ismételtesse meg a második osztályt. Ha a gyerek érdekét
nézem, - márpedig azt kell - és elfogadom azt, amire minden okos kollégám
hivatkozik, hogy a + 1 év alatt sokat fejlődhet a gyerkőc, a tananyagot „újra
ismételve” könnyebb lesz neki elsajátítani, akkor ezt kell tennem. Sok problémát
állapított meg a szakértői bizottság, de a legnagyobb baj a figyelemkoncentráció
zavara. Annyira, hogy evvel a kisgyerekkel konkrétan csak úgy lehet differenciáltan
foglalkozni, hogy egész órán ott ülök mellette, ismételem az utasításokat és
egy fél percre sem hagyom egyedül, mert akkor már elkalandozik. Segít ezen a +1
év? Meglátjuk. Ezt csak a „fekete és fehér” igazolására írtam le. Vagyis
lehetek bármilyen befogadó, van olyan helyzet, amiben nem tudok segíteni,
különösen nem 29 fős osztályban.
Digitális
esélyegyenlőség? Igazán az a kérdés a mai társadalomban? Igen, az is, de nem
elsősorban az. Aki azonban nagyon otthon van ebben, és akinek a blogját mindig
szívesen olvasom: Szeverényi Irma, kedves kolléganőm. A blog címe is nagyon
árulkodó: Örömpedagógia. De hiszen a
csoportból már sokan ismerik.
A Digitális
akadálymentességről pedig már írtam az ISZE konferencia kapcsán. Szántai Károly
beszélt erről a konferencián. Az egyik gondolata, amit nagyon megjegyeztem,
hogy attól nem lesz akadálymentes a web, hogy a lap egyik sarkában megjelenik
egy ikon: belépés vakoknak.
Talán
sikerült indulat nélkül írnom a kérdésről. Hogy igazából kapcsolódik-e a
tanulni valóhoz és hasznos lesz-e a csoporttársak számára, amit írtam, nem
tudom. De ez (talán az utolsó hét miatt) már nem is annyira fontos. (Abban már
csak reménykedem, hogy nem értettem félre semmit.) Én ezt gondolom az
esélyegyenlőségről. (Vajon paternalisztikus vagyok?) És azt, hogy amíg csak arról
beszélünk, hogy hogyan és hol
oktassuk az akadályozott embereket, esélyünk sincs az esélyegyenlőségre. Persze
vannak, akik úgy vélekednek, hogy nincs is rá szükség, egyébként is
megvalósíthatatlan.
Kedves Marianna! Megint nagyon tetszett a blogod, pláne, hogy testközelből éled meg ezeket a dolgokat! Teljesen egyetértek, hogy az esélyegyenlőség kérdése attól függ, hogy a társadalom hogyan áll hozzá és ebből ered azután a digitális esélyegyenlőség kérdése. "Valahogy az érzékszervi fogyatékosokat érdekes módon sokkal jobban el tudták fogadni, de abból kevés volt, inkább a tanulási nehézséggel küzdő volt nagylétszámban az osztályban." - ez nagyon érdekes, nem gondoltam volna. Vajon azért fogadják el őket nehezebben, mert velük többet kell foglalkozni, többet kell készülni? Kitartást és sok energiát kívánok a jövőre nézve!
VálaszTörlésKedves Bálint! Köszönöm. Azért fogadják el könnyebben a felnőttek (szülők) az érzékszervi akadályozott gyereket, mert ő kevéssé van hatással a többi gyerekre. Bár a pedagógustól több időt, odafigyelést igényel, de az megoldható. Míg egy tanulási, magatartási vagy beilleszkedési zavarral küzdő kisgyerek gyakran verekszik, a hiperaktív zavarja az órát...Szóval ezek a dolgok pedig látványosak, a többi gyerekre is kihatnak. És a pedagógus hiába igyekszik a konfliktusokat elkerülni, sajnos ezek mégis létrejönnek. Persze nem mindegy, hogy hogyan orvosoljuk: a problémás gyerek érdekeit is megvédjük vagy őt kiáltjuk ki bűnbaknak?!
VálaszTörlés