Forrás: www.tanarnenileszek.blog.hu |
Heti
utolsó bejegyzésem arról fog szólni, hogy hogyan rendszereztem a konnektivizmusról
és a Konnekt csoportról hallottakat és mit tartottam meg „magamnak” a gondolatokból.
(Innentől ezek már az enyémek is. ;-))
Tehát:
a konnektivizmus, nem új paradigma (talán ez szóba se került), nem
tanuláselmélet, hanem módszertan. A konnektivizmus életforma (Fehér Péter), ha
az „időráfordítást” nézem, így igaz. Sajnos egyéb ez irányba mutató jellemzőjét
még nem sikerült megtapasztalnom, de el tudom fogadni, hogy így van. (Már
sokszor mondtam, hogy őszintén kíváncsi lennék egy ilyen életformában élő (pl.)
fizikus csoportra.)
Nem
baj, ha valaki megszervezi és előír bizonyos „követelményeket”, de jobb, ha a
résztvevők önként gyülekeznek, nagyon erős motivációtól hajtva, a téma köré.
Természetesen ez esetben is szükség van szervezőre és tematikára.
Legalább
2 inspirátor is kell egy csoportba (kb. 100 főre vetítve), melyek közül
az egyik rendkívül jártas, képzett az adott témában, a másiknak pedig nagyon jó
a kommunikációs képessége és moderátorként is jól működik.
A
konnektivizmus jó gyakorlatának tekinthető például a nyílt forráskódú programok
megalkotására szerveződött önkéntes közösség. Ennek kapcsán vált világossá,
hogy nem biztos, hogy mindig ugyanazokat a WEB2-es eszközöket használhatja csak
egy konnekt csoport.
Sajnos
a közoktatásba nem való (na, ebben még bizonytalan vagyok), a formális keretek
és a jelenlegi „zárt oktatási” gyakorlat megléte miatt.
Jellemző
területe inkább a felsőoktatás vagy a felnőttképzés és mindenképpen a nyílt
oktatási formákhoz kötődik.
Hálózati
jellegéből adódóan – és a skálafüggetlenség kritériumának megfelelően – a résztvevők
között nincs állandó kitüntetett szereplő, bár időnként feltűnhet egy – egy ilyen
személy, de azután, az új téma megjelenésekor a csoport átrendeződik. Az
információátadás a „csomópontokon” keresztül történik. Ezért jó, ha a
csoportnak minél magasabb a létszáma, mert akkor gyakorlatilag elkerülhető a „kitüntetett
szerepkör” megjelenése. Ennek kicsit ellentmond, de nekem nagyon tetszett
Bessenyei István 120 fős pedagógus csoportja, ahol a tanár a kialakult „csomópontokat”
kívülről tovább inspirálta a tudásmegosztásra, felmérve, hogy a csomópontokban
lévő pedagógusok valódi tudásmegosztásra képesek.
Apropó
tanár: a tanár csak facilitátor, nem a hagyományos szerepben van jelen a
csoportban. Véleményem szerint azonban az nem jó, ha egyáltalán nincs jelen.
Hacsak nem tökéletesek az inspirátorok, de akkor nincs szükség a tanárra.
Az
üzleti életben ez a módszer azért kétséges, mert elméletileg nincs mérhető
eredménye. Egy tanfolyam, melynek a végén nincs minősítés, az üzleti szférában
nem állja meg a helyét. (?)
Azon,
hogy csapatépítésre alkalmas, még gondolkozom. Egy biztos, hogy nem
érzelemmentes műfaj, én azt gondolom, hogy egyik csoportban sem lenne az. Ezért
kérdés nekem, hogy a csapatépítés vajon úgy zajlik, hogy a kb. 100 fős
csoportban kisebb csapatok alakulnak, akik a munka során azt látják, hogy
mindig egyet gondolnak és nagyobb részt egyet is értenek? És ezek az offline
életben is tartják majd a kapcsolatot, tovább viszik a tudományt? Mondjuk egy
100 fős csoportból lesz 4 db 25 fős csapat?
A
módszer leginkább azoknak való, akik tanulni akarnak és idejüket nem kímélve, magas
belső motivációval rendelkezve kapcsolódni tudnak egy témához.
A
vita módszertanát a résztvevőknek muszáj professzionális szinten ismerni!
„A konnektivizmus nem a grál, bizonyos
helyzetekre jó, másokra nem.” (Kulcsár Zsolt) Ezt nem én „rendszereztem”,
de annyira tetszett, hogy szinte belsővé vált. :-)
A
túlzott elvárások megölik a jó gondolatokat és elősegítik az ismétlődéseket és
redundáns gondolatok létrejöttét.
A
közös tudás, talán valóban csak akkor az , ha egy csoportdokumentumban rögzítik.
Ezen a véleményemen nem változtattam: az elméletnek és a reflexióknak azonos
súllyal kellene benne lenni és a keletkezésekor egyszerre, egy időben minden „létrehozónak”
ott kellene lenni. (Bár a Google Docs tudom, hogy nem erre ösztönöz.)
Az
IKT eszközök alapszintű ismerete szinte kötelező egy ilyen kurzushoz, de én nem
tartanám annyira helytelennek egy vagy több előzetes „konzultáció” megtartását,
mielőtt elindul a csoport.
Biztosan
kihagytam valamit, de amit nem „rendszereztem” az számomra nem is volt fontos.
KONNEKT (a nagy csapat):
A csapat
egy nagylétszámú kezdő csoportból „lemorzsolódással” jött létre. :-) Mármint, hogy a csapatról
morzsolódtak le jó páran, néhányan el se kezdték a munkát.
A
megmaradt tagok szorgalmasak, nem kímélve magukat, éjt-nappallá téve dolgoznak.
A munka intenzitása ugyan kicsit mindenkinél hullámzó, nyilván a külső (és belső)
körülmények erős hatással vannak az emberekre.
Teszik
ezt tanári és inspirátori „behatás” nélkül, melyek csak ritkán jelennek meg a
csoport életében.
Sokan
„erős érzelmi életet” élnek. Ki a kapott véleményektől, ki a feladatok
sokaságától időnként „padlóra kerül”, de emiatt, ha jól tudom, még senki sem
maradt ki.
Nagyon
hiányzik (szerintem) a tagok közötti metakommunikáció, ezt már egyszer egy
kommentben is leírtam. A papírra vetett szövegek néha félreérthetőek vagy
nagyon is nem érthetők másképp, és ekkor kritikus „csomópont” keletkezik a
beszélgetésben. Szerencsére a résztvevők nagyon is értenek a dologhoz vagy csak
ösztönösen cselekszenek, de ezek a kritikus pontok mindig „kioltódnak”, szépen
elcsendesednek. (Ugyan ezzel kapcsolatban kicsit megingott a véleményem, amikor
a Korrekt – Konnektről hallottam, mert azóta úgy gondolom, hogy annak van oka,
hogy valami miatt mégis csak el kellett vinni máshova a feszültségeket. Egy
külső csoportba, ahol csak a meghívottak „hallják” egymást. Szerintem ez nem
probléma, hiszen, ha láthatatlanul is, a Konnekt csoportban mégiscsak jelen van
egy „tanár” és a „diákok” nem szeretnek mindent a tanárok jelenlétében
megbeszélni. A felnőtt is „diák” egy adott helyzetben. Talán ez az a bizonyos csapatépítő
funkciója a konnektivizmusnak. Alakult egy külön kis műhely. Csak a tanári inspirációt nem tudtam értelmezni. :-))
Ha a
csapat előbb tudta volna a konnektivizmus mibenlétét, szerintem megpróbált
volna a szerint működni és nagy valószínűséggel ment is volna neki. Véleményem
szerint azonban, a jelenlegi körülmények között is megállják a helyüket a
tagok.
Már
többször említettem blogjaimban mélypontjaimat, lemorzsolódási szándékomat
(eléggé el nem ítélhető módon), de pontosan a résztvevő nagyszerű emberek miatt
maradtam. Én minden héten, mindenkitől tanultam valamit, már amennyire mindenki
bejegyzését sikerült elolvasnom.
Még
nincs vége, bár már nem sok van ebből az érdekes kísérletből (a kísérleti nyúl
szerepe annyira nem tört le :-)),
de én örülök, hogy nem szálltam ki az elején.
Visszaolvasva
a fenti sorokat, úgy tűnhet, mintha szereptévesztésben lennék. Semmi esetre sem
szándékoztam az inspirátori vagy az elemző szerepet átvenni, de fontosnak
tartottam a csoporttal kapcsolatos reflexióimat, így „kakukktojásként” leírni.
Forrás: www.konnektivizmus.wordpress.com |
Kedves Mariann!
VálaszTörlés"Az üzleti életben ez a módszer azért kétséges, mert elméletileg nincs mérhető eredménye." Számomra is kérdéses, hogy az üzleti életben mennyire lehet helye, amiatt is hogy a cégek esetében nagyobb hangsúly esik a gyakorlatban hasznosítható tudásra.
"A túlzott elvárások megölik a jó gondolatokat és elősegítik az ismétlődéseket és redundáns gondolatok létrejöttét." Evvel teljesen egyetértek. Többször találkoztam hasonló gondolatokkal csak másképp megfogalmazva.
Abban is lehet igazság, hogy ha a csoport hamarabb megismerkedett volna a konnektivizmus mibenlétéről másképp működne a csoport. Számomra néha zavaróan hatott, hogy a kommentelések során néha személyeskedés jelent meg.