Egész
héten olyan sok minden járt a fejemben az eheti témához kapcsolódóan, annyi
frappáns és szerintem jó gondolat jutott eszembe, de elkövettem azt a hibát,
hogy nem jegyzeteltem. Így most itt ülök, és nem tudom, hogy mit is írjak. Az
az igazság, valahogy lelkileg is megterhelt ez az utolsó hét. (Mintha már ezt
többször említettem volna, talán hiteltelenné is vált ez a mondatom. Nem
tagadom, lelkizős fajta vagyok.)
Az
első érzés, amely szerintem ösztönös (a legtöbb emberben megvan), és amely
először a tudatomba férkőzött, az a sajnálat a sérült emberekkel, gyerekekkel
kapcsolatban. Persze azonnal működésbe lépett a vészcsengő, hiszen munkám során
már nagyjából megtanultam, hogy erre van legkevésbé szükségük ezeknek az
embereknek.
Az
iskolában közvetett tapasztalatom van autisztikus gyerekekkel, látássérültekkel,
mozgássérültekkel (Nem én tanítom őket). Ahogy már írtam, iskolám integrál akadályozott
gyerekeket. Azt is említettem, hogy az érzékszervi fogyatékossággal élőkkel
remekül bánunk, valóban befogadóak vagyunk.
Közvetlen
tapasztalatom inkább a BTM-es gyerekekkel volt eddig, akiket már sokkal
nehezebben fogadnak el a tanárok. Pedig csak össze kellene ülniük, közösen
megbeszélni, hogy ezeknek a gyerekeknek hogyan tudják segíteni az optimális
tanulását. Ja, hogy egyéni tanmenetet kellene írni, egyéni haladási és
fejlesztési tervet és ez sok munkával jár…? Hát így van. Közösen kellene dolgozni,
team munkában egy – vagy több gyerek érdekében? Megy ez nekünk? Az igazi nagy
probléma azonban az, hogy a tanárokat még mindig a szerint értékelik, hogy
milyen eredményeket tudnak elérni egy-egy osztályban. Egy – két, néha több
ilyen gyerek igen csak le tudja rontani az eredményeket. Vajon miért nem a „hozzáadott
érték” kerül mérésre, mert azt nehezebb lenne objektíven vizsgálni? A statisztika
miatt „vesznek el” ezek a gyerekek? A másik nagy probléma, hogy az az optimális
eset, hogy egy gyógypedagógus segíti a gyereket is és a pedagógust is ebben a
folyamatban, nagyon ritka vagy nagyon esetleges. A tolerancia elmaradásának még
egy oka lehet, hogy vannak olyan gyerekek, akiknek „nehézségei csak a normális
variációnak tekinthetők” vagyis nem tekinthetők tanulási nehézségnek. Ezekből a
gyerekekből – valljuk be őszintén – néha elég sok lehet egy osztályban (kettes,
hármas tanulók). A pedagógusok az ő eredményeiket is kudarcnak élik meg és
esetleg nem tudnak különbséget tenni a valódi akadályozottság és e között.
(Erre persze semmilyen bizonyítékom nincs.)
A
jelenlegi helyzet az, hogy a 29 fős osztályomban most van egy idegrendszeri
zavarral küzdő, egy hiperaktív és egy tanulási nehézséggel küzdő kisfiú.
Érdekes, hogy most olvastam, hogy a fiúkat sokkal inkább érintik ezek a
problémák. Szóval, amit igazából ki akarok hozni ebből az az, hogy most írom le
először ezt a „statisztikai” adatot. Nekem ők ugyanolyan gyerekek, mint a
többi. Amikor készülök az óráimra, nem készítem fel magam külön, hogy majd
velük milyen nehéz lesz, de a normál óravázlatba beépítem a nekik szóló külön
részt. Ezek nem elkülönülő tananyagok, inkább csak „cselekvési tervek”. Az első
kisfiú könnyű eset, ő nagyon okos, megfelelő a figyelme, gyönyörűen olvas,
inkább csak érzelmi zavarai vannak. Ha váratlan esemény történik, akkor (az
épek szemszögéből nézve) „hisztizik”. Neki biztonságos utasításokat,
kiszámítható óramenetet, megfelelő magyarázatokat kell adni. A másik két
kisgyerek mellé bizony oda kell ülni. Erre az esetre inkább a „többség”
munkáját kell megszerveznem, hogy ők haladhassanak tovább a saját tempójukban,
és ne maradjanak ők sem törődés nélkül. Nem könnyű, de nem is nehéz munka, ha
az ember természetesnek veszi, hogy így kell tanítani. Persze olyan eset is van
(remélem, hogy megfelelő arányban), amikor ez a két kisfiú egy kicsit békén van
hagyva, engedem, hogy „lemaradjanak” és a többiek pedig „szárnyalhatnak”. (Már
megint magamról írtam és megint a gyerekekről.)
Ezért
tetszett a MÜPÁs bejegyzés is. A MÜPA biztosította a lehetőséget, hogy fogyatékos
emberek is járhassanak a rendezvényeire. Nem utólag gondoltak rájuk. Az persze
már más kérdés, hogy amikor az épület épült, ez már előírás is volt. De nekem
ez akkor is azt fejezi ki, hogy ember és ember között nincs különbség, bár
lehet, hogy az egyik segítségre szorul, de ha a feltételek megvannak, akkor
képes teljes életet élni. (Persze tudom, hogy eset és eset között nagy
különbségek vannak és, hogy sok minden financiális kérdés, és hogy sok-sok
objektív akadály van az életben...)
A
reflexió: Nagyon jó dolog, hogy sok emberrel a csoportban egyformán
gondolkozunk a kérdésről. Jó volt olvasni, hogy sokan személyes élményt is
megéltek. Persze rossz volt olvasni a felmerülő problémákról, de az ember nem
tehet úgy, mintha nem lennének. Akkor van baj, ha csak arról tudunk beszélni,
hogy valamit miért nem tudunk megcsinálni. Az integrációval kapcsolatos
kételyek felmerülése is teljesen elfogadható, hiszen jó pár rossz megoldással
szembesülnek a felnőttek, főleg az oktatás kapcsán. Javaslom a jó gyakorlatok
vizsgálatát, azok optimizmusra adnak okot. (Na, ez meg jó csöpögős lett. :-))
Ami
viszont biztos: bármilyen oktatási területen dolgozó, értelmiségi embertől
elvárható a toleráns, elfogadó, segítő gondolkodás. (Még, ha a gyakorlatban
jelenleg nem is így van, ez akkor is alapkövetelmény!)
Digitális
technológiák az akadályozottak esetében? Szerintem nagyon hasznos ezeket az
eszközöket az ő oktatásukban használni. A hiperaktivitásra, bármilyen furcsa
is, nálam bevált. Igazából nem tudom, hogy miért, de elmélyültté teszi
gyerkőcömet, ha a számítógépen szöszmötölhet valamivel. Persze csak ha érdekli
a dolog. A Word programba szöveget beírni, már nem olyan vonzó. Már közhelynek
számít, de a billentyűzet használat, a helyesírás ellenőrző sokat segít a
diszes gyerekeken is. Ha mást nem, önbizalmat ad. Vannak diszlexiát javító
multimédiás programok is a neten.
Az
autistákkal kapcsolatos „eszközhasználatról” hiteles forrásból itt olvashatunk. Kíváncsi lennék, a
blog írója vajon hogyan vélekedne e heti beszélgetéseinkről?
A
web akadálymentesítésével pedig már komoly szakemberek foglalkoznak, melyről
előző blogomban említést is tettem.
Sajnálom,
hogy a felnőttoktatás szempontjából nem tudtam megvizsgálni a kérdést, és azt
is, hogy a téma „félrevitelében” ezen a héten jócskán benne volt a kezem.
De a
jelszó erre a hétre akkor is csak az marad: „Az első az attitűd, a szakértelem
csak ezután következik.”
Kedves Marianna! most én írom: egyáltalán nem volt csöpögős! És annak ellenére, hogy andragógiát hallgatok, nagyon is kíváncsi vagyok arra, hogy a közoktatásban mi történik. Hiszen - akárcsak az ép emberek esetében - a fogyatékkal élők is akkor fognak tanulni felnőtt korukban, ha a közoktatásban nem utáltatják meg velük a tanulást. (ha pedig megszerettetik, akkor pláne!) És szerintem is elfogadható, hogy megoszlanak a vélemények az integráció kérdésköréről (a rossz tapasztalatok/ feltételezések miatt) de azt gondolom, Önnek van igaza, mikor ezt írja: "Javaslom a jó gyakorlatok vizsgálatát, azok optimizmusra adnak okot." - egyrészt optimizmusra ad okot, másrészt bizonyítja, hogy igenis meg lehet csinálni, ha akarja az ember; harmadrészt pedig sokkal előrébb visz, mint a panaszkodás és a méltatlankodás.
VálaszTörlésSajnálom, hogy ez az utolsó bejegyzés, még szívesen olvasnám! :)
Nagyon köszönöm! Lehet, hogy írok még! :-)
VálaszTörlésKedves Marianna!
VálaszTörlésSzakmai igényesség is szerintem, hogy egy pedagógus úgy végezze a munkáját, hogy figyelembe veszi a hátrányos helyzetűek és fogyatékosok igényeit. Hiszen az ő munkájának minőségét is mutatja, hogy milyen eredményeket érnek el ezek az emberek és a képességeik mennyire fejlődnek.