2012. március 20., kedd

A csillogó villogó digitális tolltartó tartalma, ha az ember tanító


Ezen a héten a infokommunikációs alkalmazásokról, technológiákról és legfőképpen a web2-es eszközökről volt szó, amely pedagógusnak, andragógusnak az eszköztárában kell, hogy legyen. Egyfelől, hogy tovább tudja adni ezeknek az eszközöknek az ismeretét, hogy minél szélesebb körben terjedjenek el, másfelől nagyon hasznos dolgok ezek, melyek, ha jól használjuk őket, segíthetik munkánkat valamint részvételünket az online nagy „közösségben”.
Első blogomban az Ollé Tanár úr által tanított eszközöket vettem szépen sorra, abból a szemszögből, hogy ismerem, használom-e őket. Tanulótársaim is nagyjából ezt tették, némelyikük blogjából további eszközöket ismerhettem meg, melyek elérhetőségét azonnal „Kedvenc gyűjteményembe” integráltam, hogy majd később megvizsgálhassam! :-)
Heti második bejegyzésemet, úgy gondoltam, nem pazarlom az eszközökön való elmélkedésre, inkább teljesen elfogultan, részrehajlóan mutatok néhány eszközt, amire egy tanítónak szüksége lehet. (Mert a gyerekekkel az órán tanult eszközökből keveset tudok használni, hiszen még kicsik. Mindmap, Prezi, Sulivilág, stb. majd jövőre, de inkább 4. osztályban.)
Természetesen nagyon megkönnyíti munkámat az okostáblához rendelt táblaszoftver. Már jó párat láttam, kipróbáltam az Interaktív Tábla Konferenciákon, bármelyik nagyon jó, rengeteg kihasználható, beépített eleme van, amivel nagyon szemléletessé lehet tenni az órát. Ezekben az a jó, hogy az előre felkínált elemek mellett remekül lehet alkotni. (Szándékosan nem használtam a „kreatívnak lenni” kifejezést.)
Egy kis kitérő: Buda András 2008-as Debrecenben végzett kutatásából, melynek a címe, Pedagógusok véleménye az IKT eszközök használatáról, egyértelműen kiderül, hogy a pedagógusok az alábbi előnyöket látják az IKT eszközök alkalmazásában:
1.    Módszertani megújulást látnak benne
2.    Közös „nyelvhasználatot” feltételez a diákokkal
3.    Szemléletes, motiváló, gyors, korszerű, közel áll a diákokhoz[i]
A másik dolog, ami megkönnyíti a tanító munkáját, hogy a különböző tankönyvkiadóknak is vannak fejlesztéseik. Általában a tankönyveik elérhetők online módban, legtöbbször ingyenesen, ha osztálynyi mennyiséget rendelünk a tankönyvekből. Némelyik azt is lehetővé teszi, hogy a tankönyvbe írt számmal beregisztrálva a gyerkőc otthonról is elérje könyvét. Persze ez csak azért érdekes (alapesetben a nyomtatott tankönyvet is használhatná), mert a digitális tankönyvben + feladatok vannak, melyek interaktívak. (színesek, szagosak, zenélnek, szórakoztatnak) Kedvencem az a kis, könyvbe épített modul, mellyel a laptopon gépelve a szöveget, az gyönyörű, precíz folyóírással jelenik meg a képernyőn. (Büszkén mondom, hogy a bizonyítványokat a mai napig kézzel, így írom, no de kétszer annyi idő alatt, mint ahogy a szöveg gépelve, ebben a formátumban felkerül a táblára.)
Azután ott van a TuxPaint ingyenesen letölthető rajzoló program, melyet a kicsik (akiknek informatikát is tanítok :-)), nagyon szeretnek. Óriási matricázó készlettel és a géppel való rajzolás nagy tárházával.
Persze a blogomnak nem célja reklámozni cégeket, de a Microsoftnak is nagyon sok, oktatásban használható programja van, melyeket szívesen alkalmazok, főleg most, hogy néha-néha megfordulok a PIL Akadémián.
Amit még meg kell említenem, mert a pedagógusok számára szinte „kötelező”, az az SDT – Sulinet Digitális Tudásbázis. Akár ez is lehetne a mottója: „A digitális pedagógia alkalmazásának feltételei a gazdag, sokoldalúan illusztrált, könnyen érthető és változatosan feldolgozható, gyorsan elérhető elektronikus tananyagbázis…,könnyen kezelhető, tanulást és tanulásszervezést támogató keretrendszer,…korosztálynak megfelelő módszertannal.” (Halász 2007)
Ebben az évben újult meg a Sulinet portál és vele együtt az SDT is. Nehéz lenne egy blogban leírni alkalmazási környezetét, a felépítését és egyéb hasznos dolgokat, de ismerkedhetünk vele itt vagy különböző, jó tanulmányokat olvashatunk róla.[ii] Ha az SDT kezdőlapjára kattintunk, rögtön láthatjuk nagy szívfájdalmamat: az iTEC projektet, melyhez csak általános iskola 6. osztályától lehetett csatlakozni. A projekt lényege, hogy a tanárok osztályaikban kidolgozott témákat valósíthatnak meg, és tapasztalataikat megosztják egymással. Nagyon nehezményezem, hogy a kicsiket és a tanító néniket kihagyták ebből. Ezt a lehetőséget megosztottam kollégáimmal, de őszintén megmondom, nem tudom, hogy jelentkezett-e valaki.
Írhatnék még többféle feladatkészítő, sőt házi feladatot gyártó érdekes alkalmazásokról (Ha a Googlebe beütjük ezt a szókapcsolatot, jó sok találatot kapunk.), de most jön az igazi részrehajlás: Egy órám az interaktív táblával. Csoporttársaimnak ez nyilván nem olyan hasznos, de én szívesen írok erről, szívesebben, mint, hogy a „Lenni vagy nem lenni…” kérdésről gondolkodjak az eszközök kapcsán. (Talán nem ez a legjobb ilyen órám, de ez a legutolsó. :-) )

A 2.b-sek 8 évesek. Ezért, bár a tanító néni már sokszor gondolt rá, még nem tagjai egy web2-es közösségnek sem. Ugyan néhány kisgyerek regisztrálva van a Facebookon, de ezt a tanító néni inkább nehezményezi, mint támogatja, a 13 éves korhatár áthágása miatt…
Abban a szerencsében van azonban a „tanító néninek”, jelen esetben nekem részem, hogy egy TÁMOP pályázat keretében tavaly az osztályba került egy interaktív tábla. Ugyan már nyolc éve is fehér lepedőre vetítve használtam IKT technológiákat a tanóráimon, a gyerekek nagy örömére, de azért, valljuk be, a digitális tábla egészen más „életérzés”. (Most „hallom” az ellenző véleményeket is, de én inkább így gondolom. :-) )
Azt teljes mértékben elfogadom, hogy egy „táblás” órára való készülés sokkal több idejét veszi el az embernek, mint a hagyományos óravázlat. De én az erre fordított időt élvezni szoktam. Főleg, ha jó programok állnak a rendelkezésemre.

Most egy, a napokban lezajlott órát szeretnék leírni. 
Gyakran csináljuk azt a gyerekekkel, hogy egy órán csoportmunkában több olvasmányt (verset) is feldolgozunk egyszerre (különböző nehézségűeket). Természetesen gyakoroljuk a szövegek hagyományos, algoritmikus feldolgozását is - frontális munkában, hiszen a gyerekeknek a szöveg megismerésének technikáját is el kell sajátítani.
Ennek az órának az előzménye az volt, hogy a szövegekkel már egyszer megismerkedtünk. Azon az órán nem használtunk táblát, a csoportokat én alkottam, a szövegeket én osztottam ki. Minden csoport a neki megfelelő nehézségű szöveget és az ahhoz tartozó feladatokat kapta. A feldolgozó óra végén minden csoport a saját munkáját megismertette a többi csoporttal is. Ekkor még csak rész szövegeket és részfeladatokat mutattak be egymásnak.
A következő órán kísérleteztünk. A csoportok ugyanazok maradtak, a feladatok úgy szintén, de most minden társaság választhatott magának az előző órai olvasmányok közül egy másikat. Itt már mérlegelhették, hogy milyen nehézségű feladatokat akarnak megoldani.

Ezen az órán használtam a táblát. Motivációként az első feladatban képeket kellett párosítani a megismert szövegekhez. Ekkor kiderült, hogy a gyerekek mennyire figyeltek az elmúlt órán egymásra. Ha jó képet jelöltek meg az adott olvasmányhoz, akkor alatta kattintással elérhető volt az ahhoz tartozó feladatsor. Miután minden kép és szöveg egymás mellé került, a csoportok tanulmányozhatták a többiek feladatait. Ezután kellett az egyiket kiválasztaniuk. Algoritmikusan ugyanúgy kellett megoldani a feladatsorokat, mint az előző órán, de ha elkészültek, akkor a táblához mehettek. A saját feladataik alatt kattintással megtalálták a nehezebb feladatok megoldásait, valamint egy – az előző órán még ott nem lévő – plusz feladatot is. Ha ezt is végrehajtották, akkor pedig a saját diájukon egy meglepetés várta őket. A plusz feladat és a meglepetés az Internetre kalauzolta a csapatot. Például az egyik versben szerepelt a Hencida szó, a feladat pedig az volt, hogy keressék meg a Neten, létezik-e Hencida a valóságban. Létezik. Bejárhatták a falut virtuálisan és még olvashattak is róla. A meglepetés általában egy videó film volt. Az egyik vers egy plakátról szólt, itt a meglepetés videó a Keménykalap és Krumpliorrból egy részlet, a plakátragasztóval készült interjú. Vagy a másik egy igazi madáretető életét mutatta be, kapcsolódva az olvasmányhoz. A legjobban az Állatkerti Mackófesztivál videója tetszett mindenkinek.
A feladatok végén ismét átbeszéltük és most már teljes pontossággal, az egész osztállyal megismertük az összes szöveget.
Végigolvasva leírásomat, ez így nem is annyira szemléletes. Néhány képtől talán az lesz.




[i]Buda András Pedagógusok véleménye az IKT eszközök használatáról / Buda András Pedagógusképzés 2-3. 2010. - 41-53. p.
[ii]Dancsó Tünde A Sulinet Digitális Tudásbázis fejlesztési és alkalmazási lehetőségei / Dancsó Tünde, Kihívások a XXI. század iskolájában : Összeállítás a Koch Sándor Tudományos Ismeretterjesztő Társulat XLIII. Pedagógiai Nyári Egyetemén elhangzott előadásokból / szerk. Korom Erzsébet. Szeged : [Koch S. Csongrád M. TIT], 2007. - 143-163. p

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése