Ezen
a héten már az előadás elején megrémültem. (Lehet, hogy ez már megtörtént velem
a képzés során?)
De
kezdjük kicsit korábbról. Megérkezett csoporttársamtól a szokásos megosztott
dokumentum, ami jól rendszerezte a tudnivalókat. Majd egy másik résztvevőtől a
linkek áradata; ezeket „jó tanuló módjára” azonnal egy órai jegyzetbe gyűjtöttem.
Miközben illesztgettem a linkeket, örömmel töltött el, hogy ezt is azt is már
ismerem, jó párra már regisztráltam is. Önkritikusan végiggondolva azonban: Jó
párnál már el is felejtettem a felhasználó nevet és a jelszót. De ekkor még
nyugodt voltam.
Még
akkor is, amikor a Tanár úr azt fejtegette, hogy most nem releváns az
esélyegyenlőség és a függőség kérdése, azon kell gondolkodnunk, hogy jó úton
haladunk-e a digitális kultúra építésében ezeknek az eszközöknek a
használatával. Jó kérdés, szívesen gondolkodom rajta.
A
következő pillanattól kezdve, egészen az előadás végéig (ahol végül is
felmentést kaptunk, de erről majd később), az volt az érzésem, hogy sosem
leszek digitális állampolgár, hiszen a tolltartóm ugyan tele van, de én csak a
grafitot és a töltőtollat veszem elő belőle.
No,
ennyit érzelmi életem boncolgatásáról. Igazából elhatároztam, hogy az e heti
első blogot úgy írom meg, hogy azok is profitálhassanak belőle, akik nem
vesznek rész ezen a kurzuson. Hiszen az előadás felépítése nagyon jó volt,
rendszerezte az általam is hasznosnak tartott, már sokak számára elérhető IKT
eszközöket. Az Oktatás Informatika Konferencián sem volt bajom az alkalmazás
mennyiséggel, sőt utána nagyon sok újonnan megismert alkalmazást kipróbáltam.
Azt is értettem, hogy ez egy gyorsan fejlődő világ, képtelenség mindent megtanulni
és használni elemei közül.
Néhány
kérdésem azonban van még ezzel kapcsolatban: Ha azonnal meg akarjuk ismerni, ki
akarjuk próbálni az újabbnál újabb alkalmazásokat (tegyük fel, hogy időben
értesülünk a megjelenésükről), akkor a saját bőrünkön tapasztaljuk meg, ha
valamelyik zsákutca? El kell-e döntenünk, hogy megosztás vagy megélés? Ha jól
csináljuk, nem megy mindkettő? (Szerintem azért sok embernek megy.) A
szakdolgozatom alapját képező interjúkból kiderül, hogy a pedagógusok egy része
azt tartja a Facebookról, hogy kitágítja a kapcsolattartás lehetőségeit (időben
és térben). Éppen az a jó benne, hogy személyesen is együtt vagyunk, majd
azután este, otthonról is beszélgethetünk.
Az
is érdekel, hogy akik a digitális lábnyomot hagyják, akik az alkalmazásokat
készítik (főleg az ingyeneseket), azok először maguknak, egy zárt közösségnek
gyártják őket, és azután presztízsből, megosztási kényszerből vagy csak
önzetlenségből teszik elérhetővé a többi felhasználónak? Érdekelne, hogy a
magyarok közül hányan gyártanak ilyeneket? (Néhányat persze ismerek.)
És
akkor most következik az „érdemi rész”.
Digitális
tolltartónk első nagy fakkja, a közösségi oldalak, ezen belül is a Facebook. Erről nem gondolom, hogy
részletesen kellene írnom, hiszen nagyon sokan használják, olyannyira, hogy a
felnőttek körében már-már a fiatalokra nézve rettegett mumussá vált. A
felnőttek elfelejtik, hogy micsoda cinkos pillantásokat váltottak egymással, és
izgalmakat éltek át akkor, amikor az IWIW megkezdte működését. Mennyien várták
a meghívót, hogy hátha megtalálják a felhasználók között életük első szerelmét,
régen elfeledett barátokat. Az igaz, hogy az IWIWnek az etikettjét könnyű volt
megismerni, nem lehetett akkorát hibázni a megosztások során, mint a
Facebookon, de ami az IWIW előnye, sajnos mára már a hátrányává vált: közel sem
annyira interaktív, mint a Facebook.
A
Facebookkal kapcsolatban elgondolkoztatott, hogy néha úgy érzem a kurzus
kapcsán, hogy a „foglya vagyok”; hogyan lehet úgy egy tanulási folyamatra jól
közösséget szervezni, hogy a diákok ne érezzék ezt. Nyilván ugyanúgy, ahogy egy
sima tanítási órán: jól kell megválogatnom a tananyag mennyiségét, a
feldolgozás módját, a motivációs eszközöket, a visszajelzéseket…
Én
személy szerint a Facebookot arra használom, amire a Twittert is: feliratkozom
általam kedvelt vagy ismert közösségek, emberek oldalára (pl.: Taní-tani,
Pedagógusok, Dig.Nemzedék Konf., stb.), és általuk ismereteim bővülnek. Talán a
likeolással megosztok, de még saját üzenő falamra kevés információt tettem fel.
Régebben használtam szülői csoport üzemeltetésére, de az nem vált be. (Lehet, hogy
az érzékenységem miatt!)
Akkor
jobban szerettem ezt a közösségi oldalt, amikor még kategóriákat lehetett
képezni (pl: események, házi feladatok…), mert a kategóriákban könnyebb volt
visszakeresni. Engem a bejegyzések lineáris elrendezése zavar. Aki az oldalról
készült kutatások közül szeretne olvasni egyet, megteheti itt.
A Googlenak
nagyon sok elemét használom, a +-ra
is többször érkezett már meghívás az alkalmazás részéről, de ott még nem
próbáltam közösséget építeni. Sokat olvastam már róla, blogokban,
tanulmányokban, de 2 közösségi oldalt már használtam, úgy éreztem, hogy nem
kell már nekem több. Azt megtudtam az órán, hogy a Google+ VideoChat-je egy
nagyon jó alkalmazás. Elgondolkodtatott az a mondat, hogy a digitális nemzedék
nem szereti ezt használni, mert nem szereti láttatni személyes környezetét. Hát
én sem. Sőt, amikor a testvérem Angliában élt és rendszeresen Skypoltunk,
kifejezetten utáltam a „laptop-ba” beszélni, és zavart, hogy a környezetem
hallja az egészet.
A LinkedIn-ről szóló rész olyan szuggesztív
volt, hogy azonnal regisztráltam, és azt hiszem sikerült is meghívnom pár „szakmai”
barátot, de (bevallom őszintén) angoltudásom hagy némi kívánnivalót, ezért
zavart az angol nyelvű felület. De bizakodom, csak úgy érzem, hogy több idő,
nyugodt percek kellenek a felület feltérképezéséhez. Készültek „vizsgálatok”
arról, hogy miért van a „szakmai Facebooknak” ilyen
kevés magyar felhasználója. Aztán azt is olvastam, hogy ezrével nő a magyar
felhasználók száma. Reméljük, hogy jó motiváció lesz mindenki számára, hogy „aki
itt nincs jelen, az nincs is”.
Itt
megint teszek egy kis érzelmi kitérőt. Amikor meghallottam, hogy a kollokviumra
készülőknek az összes, órán tárgyalt web2-es alkalmazást ismerni kell, akkor,
az jutott eszembe, hogy vajon felhasználói szinten? (:-P)
Következett
a Meetup, melyről már egy Pedagógia –Online-os webináriumon hallottam „Régen attól féltünk, hogy az internet majd
magányossá teszi az embert. Ma attól félünk, hogy az online és offline
események között alig van időnk egy kicsit magányosnak maradni. Online
alkalmazások nagyszerű lehetőségeket kínálnak, hogy közösséget szervezzünk,
akár olyat is, amelyiknek a tagjai személyesen is találkoznak. Elég egy téma,
egy fontos kérdés, egy ötlet, vagy bármi, ami összeköt, és ami sokakat
érdekelhet. Nem konferencia, nem workshop, nem rendezvény, nem buli, nem
meeting, hanem MEETUP.”[i]
Az akkori webináriumnak ez volt a bevezetője, és a témában jártas emberek
beszélgettek a közösségszervezésről. A gyakorlatban még nem próbáltam ki. A Ped
–Online honlapját már jó ideje karbantartják, de elérhetők a Facebookon. Ott az összes
webinárium is megtalálható, melyet ajánlok mindenki figyelmébe.
Ebben
a kategóriában volt szó a moly.hu-ról, mely
tipikusan offline tevékenységre épít közösséget, vagyis a könyvet olvasók
társaságát. Ha szeretsz olvasni, nyilván
az is érdekel, hogy barátaid milyen könyveket tartanak jónak vagy rossznak.
Ráadásul nem kell azon sem törnöd a fejedet, hogy mit olvass legközelebb, mert
ismerőseid ajánlhatnak neked újabb olvasmányokat. Vagy te nekik. (Idézet a
moly.hu súgójából)
A T@T háló egy pedagógus mentor hálózat, amelyet
együttesen működtet: ELTE T@T és NJSZT Közoktatási Szakosztály. (Rajtuk
keresztül hallottam először az Oktatás Informatikai Konferencián a QR kódokról,
melyet nagyon érdekesnek találtam és azóta egy-két kollégámmal együtt
ismerkedünk a rejtelmeivel.) Ez a közösség saját menedzselésű és ning alapon
szerveződött, csakúgy, mint annak idején a Pedagógia – Online. Részben
ingyenes, részben fizetős.
Itt
ismét kitekintek a blogom elméleti részéből. Talán látszik, hogy a technikai
környezet sokkal jobban érdekel, mint a digitális állampolgár témakör, ezért
kicsit részletesek az eddig leírtak. De ha így haladok, akkor messze ez lesz
ugyan a leghosszabb blogom, a végén azonban nem lesz más, mint az óra egy az
egyben leírása. Lehet, hogy akkor olvasóim, teljesen jogosan, a felénél
faképnél hagynak. Ettől kezdve tehát megpróbálok nagyjából csak az általam ismert
„eszközre” röviden reagálni.
A
fentiek voltak a nyílt keretrendszerek, ezután következett az órán a zárt
közösségek bemutatása.
A
Moodle-lel egyszer egy tanulmány keresése közben találkoztam és akkor nagy
lehetőséget láttam benne. Ha jól emlékszem, ide (is) regisztrálva vagyok,
elolvastam a MoodleMot konferenciákról szóló oldalakat, belelkesültem, majd egy
magazin szerkesztői megbeszélésén azt mondták nekem, hogy nem valószínű, hogy a
közoktatásban érdekel ez bárkit is. Természetesen ez csak egy vélemény volt, de
tény s való, hogy azóta nem nagyon jártam az oldalon.
A Mahara már más kérdés. Tanító párom az ELTE
andragógia szakán tanul és Lévai Dóránál használta az e-learninges
keretrendszert. Nekem mutatta meg és kérdezte a véleményemet a feltett
munkáiról. Természetesen ez a felület is rögtön megtetszett és autodidakta
módon utána jártam, hogy mi is az a bal alsó sarokban lévő „Mahara”.
Regisztrálás következett és végül is a használatra az adott apropót, hogy a
saját szakvizsgás képzésemen portfóliót kell készítenem. (Abból, amit a képzésen
megtanultam.) Be kell, valljam, annyira idegen volt számomra ez a tevékenység,
hogy az offline portfóliómat dekupázs technikával „gusztusossá” varázsoltam és
elkészítettem hozzá a Mahara segítségével az e-portfóliót. Így számomra kedves
tevékenységet is végezhettem az „ügy” kapcsán
Még a
Maharába sem tudtam komolyabban elmélyedni, de úgy tűnik, hogy munkám csak
regisztrált felhasználók számára érhető el, így teljesen felesleges volt a
papír alapú dokumentumomba beilleszteni ennek az elérhetőségét. Nyilván attól
zárt ez a keretrendszer. Akkor csak az a kérdésem, hogy ha állásinterjúra
megyek, nekem kell belépni az oldalra? Szerintem nem olyan elegáns, mint
mondjuk egy blog, ami bárki számára elérhető. De továbbra is egy jó
lehetőségnek tartom.
A
képeken látható, hogy hasonló oldalakat lehet létrehozni, mint a Bloggerben.
Ezután
következtek a blogok, mikroblogok.
Ahogy
a webes naplóm bemutatkozó szövegében is írtam, blogot írni és Twitterezni
egyáltalán nem akartam. Ahhoz képest egészen rákaptam az ízére, de igazán akkor
lesz majd élvezetes, ha valóban lesz mit megosztanom, ha a saját időkeretemben
tehetem majd ezt. A gyakorlatban kiderült, hogy amire a Facebookot használom (a
„tudomány” követésére), arra Twitter sokkal jobb, csak tudnunk kell, hogy kit
kövessünk. Ami még vonzó benne, hogy visszakereshető. Amikor először telefonnal
használtam, akkor nagyon zavaró volt, hogy a gondolataim fordított időrendi
sorrendben jelentek meg.
A blog
olvasásban az a jó, hogy a sok szakmai blogból jó messzire lehet elkalandozni a
megosztott linkek segítségével, csak győzze az ember idővel. Találtam a
közvetlen szakmámhoz kapcsolódó hasznos blogokat, olvastam a
blogversenyekről.
A
következő nagy csoport (remélem, hogy nem hagyok ki semmit), a geolokációs
alkalmazások. A Foursquare érdekesnek
tűnik, majd nyáron, nyugalmas perceimben megvizsgálom.(J) Geocaching túrán már voltam, még dobozt
is találtunk és nagyon izgalmas volt. Ami viszont nem győzött meg, az a GPS használat.
Biztosan nem tudtuk még profi módon kezelni, de nekem sokkal könnyebb volt az
otthon áttanulmányozott térkép segítségével eligazodni. A GPS-től azóta is
idegenkedem, pedig még egy Facebook oldalra is
feliratkoztam. (Újabb szög a digitális állampolgárrá válásom koporsójában!)
A
közösségi tartalmak szerkesztéséből nem kapnék ötöst, de a Wikipédiát
használom. A tolltartómban ezek a tárgyak a nagyon ritkán előhúzottakat
képviselik, amiket mindig meglátok és használatra csábítanak, ha kinyitom a
tolltartómat. (Itt most nem lenne hiteles link beillesztése.)
A
pezentációkészítők közül a Prezi nyerte meg a
tetszésem, és örömmel hallottam, hogy magyar fejlesztés. Elhatároztam, hogy a
prezentációval támogatott szakdolgozatvédésemet evvel az eszközzel készítem el.
Még csak próbálgatom!
A
gondolattérkép készítését tanítom tanítványaimnak is (sajnos a lányomnak nem
sikerült kedvet csinálni hozzá) és a Mindmeisterrel
kapcsolatban személyes élményem is van. Ollé Tanár úr nyílt képzésén, melyen a
Second Life-ot tanultuk meg (az e heti témánknak ez az utolsó fogalma), közösen
készítettünk gondolattérképet. Érdekes volt, bár biztosan nem sikerült olyan
jól, mint amikor az ember csak a számítógépet használja. A Twitteren a napokban
megosztott Szilvásgombóc
projekt kapcsán jutott eszembe, hogy, amikor a saját projektjeimet dolgoztam
(dolgozom) ki, akkor ugyanezt a formát Wordben alkottam meg. Mennyivel jobb,
hogy most már van rá külön eszköz.
És
lassan be is fejezem mára. Még annyi, hogy az élő hang, videó megosztó
portálokat szemérmetlenül használom letöltésre, a Second Life-os régi közösség
pedig nagyon hiányzik, de amikor mostanában néha-néha belépek, mindig egyedül
vagyok és úgy nem kedvemre való ez az alkalmazás.
Néhány
személyes gondolat még a végére:
Az
óra eleji „rémületemet” menet közben didaktikailag is átgondoltam: Vajon ha én
az elsős gyerekeknek feladok 1500 oldalt 2 hét alatt elolvasni, megszerettetem-e
velük az olvasást? (Ez csak a kötözködés része. J)
Aztán
a sokszor elhangzott „illik jelen lenni” kifejezés pedig ezt váltotta ki
belőlem: Illik a tanítási órára felkészülni, esetleg interaktív feladatot
gyártani, a kollégákkal, szülőkkel tartani a kapcsolatot, szakirodalmat
olvasni, 8 tantárgyból a Portfóliót készíteni, szakdolgozatot írni…
Reménykedem, hogy ez csak a „sivár” jelenem, lesz majd olyan idő, amikor
kedvtelésből is foglalkozhatom az engem érdeklő dolgokkal. Például az órán
előkerült sok eszközzel, amiket valóban hasznosnak tartok és érdekelnek is.
Az
óra végén végül is megnyugodtam, mert a tanár úr „felmentett” avval a
mondatával, hogy nem kell azonnal használni ezeket az eszközöket, de a
tolltartóban benne kell lenniük.
Hát
evvel a lendülettel akár a szakdolgozatom első 10 oldalát is megírhattam volna!
De nem tettem! ;-)
[i] http://www.facebook.comrnotes/pedag%C3%B3gia-online/meetup-k%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gszervez%C3%A9s-online-%C3%A9s-offline/246594075412506
Kedves Marianna!
VálaszTörlésVisszatérő vendégeként ismét nagyon tetszett a bejegyzése.
Örültem, hogy végre láthatom a Mahara-t működés közben. Nekem még nem volt vele dolgom, de Önnek köszönhetően végre vizualizálni tudtam, hogyan is fest ez "élesben".
"..amire a Facebookot használom (a „tudomány” követésére), arra Twitter sokkal jobb, csak tudnunk kell, hogy kit kövessünk." Én is így voltam/vagyok ezzel. Sőt a Twitterben nem kell minden hírt végigolvasni, a 140 karakterből sokszor kiderül, érdemes-e elolvasni az adott linken lévő posztot. (Ellentétben a Facebook-kal, ahol általában a teljes szöveget kirakják, és bele-beleolvasva próbáljuk eldönteni, hogy hasznos lesz-e nekünk.)
Teljes mértékben egyetértek záró gondolataival. Remek lehetőségeket ismerhetünk meg a kurzussal (kurzusokkal) kapcsolatban, de akkor lesz igazán nagy jelentőségük, ha már saját kedvtelésünkből használjuk őket, annyi időt adva magunknak az elsajátításukra, használatukra amennyi jól esik.
Kedves Marianna!Kellemesen szép és tavaszias a honlapod, csalogatja az olvasót!:) ĺrod, hogy már régebben regeltél a facebook közösségi portálra és egyre azt érzed, hogy fogja vagy, de ezzel nem vagy egyedül!:) Általa tanulhatunk, taníthatunk, szórakozhatunk, stb. csak mélyebben meg kell ismernünk a funkciókat. Olvasgatva soraidat, úgy érzem, a digitális tolltartódban sok tanításra, tanulásra alkalmas eszközt, webkettes forrásokat találni, de időhiányban nem tudod mindegyiket alaposan megismerni. Szerintem hasznos dolog ez a sok radír, körző, vonalzó és filctoll tartalom, mert legalább van miből választani. :)
VálaszTörlés