„…Ezt valahogy mindenki evidens tényként
kezeli, mintha még gondolkodni sem lenne érdemes rajta. Hát hogyne húznák le a
gyengék a jók eredményeit: a tanár nem tud haladni miattuk, a
felzárkóztatásukkal kell elsősorban foglalkoznia, a figyelme elterelődik a
tehetségnevelésről, a gyenge tanulók sokszor „magatartási problémásak” is,
szétverik az órákat; mit kell ezen morfondírozni, az állítás minden kétséget
kizáró módon igaz. Érdemes mégis elvégezni bizonyos számításokat!”
Ezekkel
a szavakkal kezdte Nahalka István a IV. Miskolci Taní-tani Konferenciát, majd
előadásában meg is cáfolta a fenti „beidegződéseket”. Előadásának címe is
nagyon beszédes: Az iskolai esélyegyenlőtlenségről
vallott kisebb és nagyobb tévhiteink.[i]
E
heti előadásunk efelé terelte gondolataimat, hiszen már régen foglalkoztat az a
kérdés, hogy valójában az oktatásban szó sincs esélyegyenlőségről. (Csak
el kell olvasni az új közoktatási törvényt, az is vizsgálat tárgya lehet, hogy
hányszor szerepel benne ez a szó.) Vajon a digitális világban miért ne lehetne
ugyanígy. Tudom, hogy a digitális világgal szemben is vannak a fentihez hasonló
tévhitek, hogy függőséget okoz, hogy a gyerekek magányosak, hiperaktívak
lesznek, de mégis, úgy gondolom, hogy másrészről sok igazság is van a digitális
esélyegyenlőtlenségben. Bár az első dia mintha azt sugallta volna, hogy az
esélyegyenlőtlenség csak álprobléma, de véleményem szerint, nem is annyira.
Megpróbálom ezt valahogy blogomban alátámasztani.
A
kockázatok kérdése sokkal kevésbé foglalkoztat, hiszen amit biztonságom
érdekében tudok tenni, azt nethasználatom során megteszem. Felelősen :-) utána olvasok, hogy hogyan
védjem adataimat, az egyes alkalmazások során a biztonsági beállításokat
bekattintom, gyerekeimet, tanítványaimat tanítom erre. A többi problémával
pedig úgy vagyok, mint az egyszeri kisgyerek: ha becsukom a szemem, nem látom,
tehát nincs. A környezetemben nincs függő, elmagányosodott vagy hasonló
problémákkal küzdő személy. Természetesen a probléma nagyságát felfogom, de
nincs tapasztalatom. Az egyetlen, ami dühvel tölt el ebben a kérdésben, hogy ha
olyan jó programok érhetők el ingyenesen, mint pl. a Safer
Internet, akkor hogy engedheti meg magának egy iskola, hogy ezt
ne tanítsa vagy akár lejárt vírusirtóval rendelkező számítógépeken tanítson.
Amit
először kihallottam az előadásból, hogy nem elég a hozzáférés, a minőségi
hozzáférés a lényeg, és ez főleg innovatív helyzetekben nagyon fontos. Úgy
gondolom, hogy ha valaki innovatív, az a személy minőségi hozzáférési
környezetben van. Inkább megfordítanám: Kerülhet-e innovatív helyzetbe olyan
egyén, akinek nincs hozzáférése a minőségi oktatáshoz vagy a minőségi
technológiákhoz?
Valós
esélyegyenlőtlenségnek érzem, amiről az első dia kapcsán beszéltünk: van, ahol
áram sincs, étel sincs, nyilván nem férnek hozzá a minőségi technológiai
eszközökhöz. A „tető – okostábla” hasonlat nekem nem volt életszerű (bár
biztosan van, ahol erre hivatkozva nem szereztek be okos táblát – és ott miért
ne fogadnánk el valódi okként, hogy a tető volt a fontosabb!). Másodkézből, de
hiteles forrásból szerzett információim szerint azonban inkább az az igaz, hogy
nincs tető, nincs normális WC, de a TIOP pályázatok kapcsán van digitális tábla
és használják is.
Véleményem
szerint az LHH kistérségekben történt nagyon jó programok: Igazgyöngy Alapítvány, a
helyőkeresztúri KIP
program, jó értelemben véve, kényszerből születtek: felismerték azt a
követelményt, hogy változtatniuk kell. Miért ne lehetne ugyanezt elképzelni IKT
területen is? Ezekben a térségekben az ott élő gyerekeknek sokszor egyetlen
esélye, hogy a digitális technológiákhoz hozzájussanak, az iskola. Később, ha
ki tudnak emelkedni környezetükből, akkor alkalmasak lesznek arra, hogy a
web2-es, közösségi tanulásban is rész vegyenek. De a fentiek sajnos nem
általánosan elterjedt jó gyakorlatok.
Itt
jegyzem meg, hogy a „sávszélesség hiány” kifejezést nem értettem az előadásban,
hiszen kutatások beszélnek arról (és a TIOP pályázatok is lehetővé tették), hogy a Sulinet országszerte
elterjedt és a széles sáv is a legtöbb helyen hozzáférhető.[ii]
Tovább
olvasva rájöttem, hogy fenti mondatom valószínűleg mégsem valósult meg teljes
mértékben, hiszen ezt találtam a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium honlapján:
„A 2010 decemberében jóváhagyott
Digitális Megújulás Cselekvési Terv szerint a távközlési infrastruktúra minden
szintjén olyan áteresztő képességű szélessávú hálózatokra van szükség, amelyek
az ország minden vállalkozása és háztartása számára biztosítják a teljes,
korszerű szélessávú lefedettséget. A cselekvési terv egyik fő célja a fejlett
és biztonságos infrastruktúra megteremtése:
2013-ra el kell érnünk a 100%os
alapszintű szélessávú lefedettséget minden magyarországi háztartásban és
vállalkozásnál, minimum 2Mbps le-és 512 kbps feltöltési sebességgel.
2014-re elő kell segítenünk további 1
millió új generációs hozzáférés (minimum 20Mbps letöltés) lehetőségét, illetve
az elérhető átlagos letöltési sebesség 10Mbps-ra emelését.
A cselekvési terv jelen szélessáv-fejlesztési
koncepció a jelenlegi helyzet bemutatása mellett összefoglalja a fenti célok
eléréséhez szükséges szabályozási, közpolitikai és fejlesztéspolitikai
intézkedéseket.”
A fenti terv nagyon biztató, bár valahol az én
fejemben az volt, hogy ez nagyjából a mai helyzet. Ezek szerint mégsem.
A napokban olvastam egy (nem teljesen friss) cikket,
de úgy gondolom, hogy a mai állapotokra is igaz. A kimaradókról szól. Ők persze nem a hagyományosan vett oktatás szereplői.[iii]
Molnár
Szilárd cikke kifejezetten az idősekkel foglalkozik: Az 50 felettiekkel.
Hivatkozik a SeniorWatch kutatásokra, melyek 15 EU-s országot vizsgáltak,
kifejezetten a hálózaton kívüli (avagy a netless
– ugye milyen ismerős fogalom ;-))polgárok témakörben. Hazánkban 2009-ben 1
millió körül volt ezek létszáma. Ami nagyon érdekes, hogy a vizsgált időszak
2001 – 2008 között egyáltalán (szinte semmit) nem változott ezen emberek létszáma.
Kép forrása: http://seniorwatch.connect4healthcare.com/home/how-it-works
Ez
óriási szakadék, mert a használók nagy része napi szinten netezik, a legtöbben
szélessávon, ellenben a nemhasználók száma egyáltalán nem csökken. A cikk
szerzője azt a következtetést vonja le (többek között), hogy a viszonylag jó
technikai felszereltségi szint mögött még nincsenek meg az információs
társadalmi alapok. (2008?)
Ami
még levezethető a kutatásokból, hogy az idősebbek a gyermekeiknek veszik meg az
eszközöket (nekik biztosítják a hozzáférést), de saját maguk nem érdeklődnek a
technika iránt. Az esélyegyenlőtlenség kérdése ott jön számításba, hogy ez a
korosztály egyre inkább kikerül a munkaerőpiacról, ahol leginkább szüksége
lenne ezeknek a technológiáknak az ismeretére, és emiatt a motiváció teljes hiánya
jelentkezik náluk. Molnár azt mondja, hogy a technikai ismeretekkel rendelkező
fiatalokat kell bevonni az idősek oktatásába, az ő segítségükkel, 1 ötödével
csökkenthető lenne a nem netezők száma.
Az
órán szó volt a „digitális bolsevizmus” fogalomról. Csepeli György a
technomániát hívja így. A Digitális Esélyegyenlőség Konferencián[iv] beszélt erről és ezt a
fogalmat ugyanolyan rossznak tartja, mint az ellenkezőjét, az új, technológiai
eszközöktől való szorongást. Mióta részt veszek a nálunk éledező információs
társadalomban, azóta én is azt tapasztalom, hogy a digitális bolsevizmus
rendkívül demotiváló lehet, ellenkező hatást érhet el a „lemaradók” társadalmában,
mint, amit szeretnénk. Attitűdformálásra ez a szemlélet egyáltalán nem jó.
Kicsit elkalandoztam, ezért most visszatérek az oktatás területére. Arról
az „álproblémáról” nekem is saját tapasztalásaim vannak, miszerint „egy darab
krétával is lehet nagyon jó órát tartani” (ami egyébként igaz) és ezért nem
kell nekünk digitális eszköz. Ha van digitális eszköz, „nem használom”, mert
nem lehet beállítani a laptopot, a vetítőt, macerás megszervezni, hogy a
gyerekek abba a terembe menjenek…(No comment)
Az
iskolai digitális technológiák elterjedésében (ami néha sajnos valóban anyagi
kérdés is), nagy szerepe van az intézményvezetőknek. Ha ők elkötelezettek a
módszertani megújulás mellett, akkor a kollégáik attitűdjeit is formálni
képesek. (Az már más kérdés, hogy milyen eszközökkel. J) Az én közegemben csak 1
éve kapott nagyobb figyelmet az informatikai normatíva, bár az intézmények nem
egy éve részesülnek ebben a juttatásban.
A
bejegyzés végére két teljesen ellentétes gondolatot szántam, mindkettőt igaznak
tartom.
A
világról máshonnan is lehet tájékozódni, nem csak a netről, a net nélkül is van
kultúra.
Valóban
fontos a „leszakadókkal” foglalkozni, segíteni őket, a hozzáférési esélyüket megteremteni
és csak ezután, az attitűdjüket formálni.
A
két gondolatot nem provokációnak szántam.
[i] Nahalka
István: Az iskolai esélyegyenlőtlenségről vallott kisebb és nagyobb tévhiteink
- http://www.tani-tani.info/kisebb_es_nagyobb_tevhiteink
[ii] Fehér
Péter: Internet és számítógéppel segített tanulás a kistelepülések iskoláiban
(A pedagógusok módszertani kultúrája fejlesztésének és megújításának lehetőségei
ikt-eszközök alkalmazásával) PhD értekezés,
http://www.edu.u-szeged.hu/phd/downloads/feher_ertekezes.pdf
[iii] Molnár
Szilárd: Információs társadalom korhatárok nélkül / Molnár Szilárd: Információs
társadalom: 10. 1. 2010. - 49-56. p.
[iv] Alföldi
István: Konferencia a digitális esélyegyenlőségről http://epa.oszk.hu/01900/01963/00025/pdf/infotars_2008_08_02_096-101.pdf
"Kerülhet-e innovatív helyzetbe olyan egyén, akinek nincs hozzáférése a minőségi oktatáshoz vagy a minőségi technológiákhoz?" Nagyon találó ez a kérdés. Új kontextusba helyezi a felzárkóztatás-fejlesztés kérdéskörét. Úgy gondolom, hogy a felzárkóztatás a hajtóereje lehet a fejlesztésnek.
VálaszTörlés