http://www.kmo.hu/tamop/lepeselony_-_tobb_tudas__tobb_esely_a_munkaeropiacon/
„Az esély a legáltalánosabb értelemben
azt jelenti, hogy valaki képes arra, hogy tegyen valamit vagy rendelkezzen
valamivel. Ebben az értelemben az esélyt úgy is felfoghatjuk, mint az egyéni
szabadság specifikus esetét. Az esély tehát valamihez való hozzáférhetőség,
valamivel való rendelkezhetőség, ami viszont aktivitást feltételez. Azt
jelenti, hogy az esélyhez kell maga az esély alanya is. Ahhoz például, hogy az
esély valóságosan létezzen, nekem tudnom kell, hogy egyáltalán van ilyen
lehetőségem. Ha nem tudom, akkor számomra ez nem jelent esélyt. Ha nem kellően
komplex az információm, akkor kisebb a lehetőségem, az esélyem, mint annak,
akinek több az információja. Ha magamról keveset tudok, akkor szintén
csökkenhet az esélyem, ha az én versenyképességeim mások vagy különbözőek,
akkor eltérőek a lehetőséghez való viszonyulásaim, viszonyaim.”[i]
A
fenti idézettel azonosulni tudok. Talán minden benne van, ami a blogokban,
hozzászólásokban ezen a héten megjelent. Hangsúlyosan jelen van benne az a
gondolat, ami sokunkat foglalkoztatott: hogy az esély alanyának aktív részvételét
feltételezi a fogalom. Esélye csak annak lehet, aki képes feltérképezni, hogy
milyen lehetőségei vannak. Számomra ez azt is jelenti, hogy annak van esélye
bármire is, aki fel tudja mérni, hogy neki szüksége van arra a dologra. Így hát
a motiváció és az attitűd kérdése az én fejemben végleges formát is nyert –
akinek nincs motivációja az információs társadalomban való részvételre, annak
esélye sincs a felzárkózásra.
Könnyen
mondhatjuk tehát ezután, hogy őket nem kell felzárkóztatni. De ide beemelném az
egyik csoporttársam blogjába írt bejegyzésemet:
Gyakran
hallani az iskolákban, hogy ez a gyerek vagy az a gyerek nem akar tanulni.
Akármit tesz a tanár, akkor sem ér el semmit. Ilyenkor (úgymond a motiváció
hiány vagy a rossz attitűd esetében) én is hajlamos vagyok azt mondani, hogy
aki nem akar tanulni, az maradjon le (bukjon meg, majd 16 éves korára lesz 6
általánosa - na és)! De ez csak akkor igaz, ha a tanár valóban mindent megtett,
tényleg használta az összes motiválási lehetőséget, utánajárt, hogy a gyerek
mitől motiválatlan és ezen, próbált javítani. Ezt pedig ki tudja igazából
ellenőrizni?
Nem!
Szerintem sem kell mindenkit felzárkóztatni, hiszen lenne, akinél ez csak
erőszakkal menne! :-) De lehetőséget biztosítani muszáj! Főleg a gyerekeknek!
Vannak
olyan gyerekek, akiknek egyetlen esélyük a felemelkedésre (a digitálisra is),
ha az iskola vagy egyéb kezdeményezések "megfogják a kezüket"!
Szerintem a gyerekek még elfogadják a segítő kezeket, nem ők azok, akik
"inkább a szakadékba zuhannak"!
http://www.magyarhirlap.hu/hitelt/csak_a_tudas_ad_meltosagot_az_embernek.html
A
pedagógiában egyébként óriási erkölcsi és módszertani kérdés, hogy hogyan lehet
a jó képességűt minél okosabbá tenni és a lemaradót felzárkóztatni? (Mondjuk
egyszerre, és úgy, hogy egyik gyerek érdeke se sérüljön???)
Azért
is érdekes számomra, hogy az esélyegyenlőség megteremtése (értsd felzárkóztatás)
és a technikai fejlesztés (értsd innováció, élboly felemelkedése) szembenálló
fogalomként jelent meg ezen a héten, mert én nagyon is úgy érzékelem, hogy a
technikai fejlesztésekre jelenleg is sokkal több forrás jut. Az oktatásban
például az elmúlt évek HEFOP, TIOP és TÁMOP pályázatai nagyobb részt ezt
célozták. A technikai fejlesztéseket és a pedagógusok technikai tudásának
fejlesztését. Az már egy más kérdés, hogy az a sok-sok képzés, amely elnyelte a
sok-sok milliót, valóban hasznosult-e? A képzésekben részt vevő pedagógusok
esélyei nőttek-e és az általuk oktatott diákok digitális esélyeit növelni
tudják-e ezen tudásuk alkalmazásával. (Számosan közülük bizonyára!)
Hát
az, hogy a fejlett országok mögött technikailag kissé lemaradva kullogunk,
különösebben nem gyakorol rám hatást. Még így is (és ezt csoporttársaim közül
is néhányan megerősítették) sokunknak van Internet hozzáférése, okostelefonja,
e-könyv olvasója (ez valamivel ritkább), smart tévéje…és egyéb kütyüje.
Az,
hogy emellé még ezek „okos” használatát is elvárjuk, nem biztos, hogy jogos
elvárás a részünkről. De azért, én is úgy gondolom, hogy ezt az elvárásunkat
megoszthatjuk másokkal, ha van, aki tanul belőle, az csak jó.
Első
bejegyzésem óta sem változott meg a véleményem arról, hogy „Internet nélkül nem
lehet élni”. Továbbra is úgy gondolom, hogy lehet. Azt természetesen nem kifogásolom,
hogy különböző kampányokkal egyre több állampolgárt igyekeznek felvilágosítani
arról, hogy ez milyen hasznos neki! Bár ha a Pedagógusképzésről szóló (vagy
egyéb) TÁMOP pályázatra gondolok, mindig felmerül bennem az a rosszindulatú
kérdés, hogy minek is nekünk Internet, elektronikus ügyintézés, amikor egy-egy
kifizetési kérelmet papíralapon is be kell nyújtani (a legnagyobb röhej, hogy a
papírokat beszkennelve CD mellékletben is)? Amikor az ügyintézéssel foglalkozó
szervezet irodáiban lépni sem lehet a papír alapú dokumentációtól, és amikor a
papíralapú dokumentumok rendszeresen elvesznek, így azokat újra és újra pótolni
kell. (Arról már ne is beszéljek, hogy az oktatási intézményekben ugyanezeket a
dokumentumokat még egy példányban, egy elkülönített szekrényben (J) is tárolni kell. Nesze
neked e-Magyarország, elektronikus ügyintézés, információs társadalom!
Amivel
a legjobban egyet tudok érteni az élboly és lemaradók kérdésében, hogy az
élbolyba nagyon sok pénzt kell ölni. Őket nagyon magas szintre kell segítenie a
társadalomnak, sőt, ha lehet, létszámukat növelni kell. Azért, hogy legyen
kitől tanulnunk!! Ez nagyon fontos. Ha minden a középszinten marad,
társadalmunk valóban sérülni fog.
Legutóbbi
kurzusomon megtanultam a segítő szakmákban dolgozók helyes segítői
magatartását. Furcsa volt szembesülnöm azzal, hogy nézeteim szintjén milyen
tévképzetek élnek bennem. Elmesélem a játékot, melynek kapcsán ez történt
velem:
A
kockatorony építés játéka:
Először
mindenki vállalt: hány kockából álló tornyot tud felépíteni nyitott szemmel,
bekötött szemmel és bekötött szemmel, segítővel. Érdekes volt a vállalások
elemzése is, de a végén az utolsó változatot ki is próbáltuk. Az egyik
csoporttársamnak bekötötték a szemét és én voltam a segítő. Abban a pillanatban
előjött nézeteim rendszeréből a vakságra adott válaszom. Egészen közelről. az
építővel szemben állva, konkrétan megmondva, hogy mit, hogyan csináljon,
segítettem társamat. Néha még a kezét is majdnem megfogtam. Végül sikerült az
elvállalt tornyot felépítenie (felépítenünk). Természetesen nem ez a helyes
magatartás. Mások, akiknek volt tapasztalatuk, elmondták, hogy egy vak emberrel
sem így kellene bánni. Mert az igazi, a hozzáértő segítő (az oktató) a
következőképpen oldotta meg ezt a feladatot:
Konkrétan
megbeszélte az építővel a vállalását. Figyelmeztette a veszélyekre, de hagyta,
hogy az illető vállaljon. Megtudta, hogy az építőnek az idő a legfontosabb
tényező, és megbeszélte vele, hogy mire akar majd nagyon odafigyelni. Ezután a
háta mögé állt, ugyanabból a perspektívából követve az eseményt, és mindig csak
a vállalásaira, az előzőleg megbeszélt dolgokra és az időre figyelmeztette az
építőt. Természetesen a torony felépült, magasabb volt, mint az előző. Az építő
kompetensnek érezhette magát cselekvésében, mindent ő csinált, a segítője csak
ösztönözte.
Kicsit
hosszúra nyúlt történetem, általam ide illő tanulsága az, hogy valószínűleg
pejoratív az a kijelentés, hogy „nyújtsunk segítő kezet a lemaradóknak”. Ahogy
már egyik hozzászólásomban is írtam, teremtsünk lehetőséget az emberek számára, hogy szívesen, önként, saját
kompetenciájuk tudatában vegyenek részt az információs társadalomban. (Ha
mindenáron meg akarjuk mondani, hogy csak ez a tuti, és ha „lemaradsz,
kimaradsz, netless leszel vagy állandóan az „Internetes szemetelés” veszélyeire
figyelmeztetjük őket, akkor nem sok sikert érünk majd el!)
Így
hát, ha úgy tetszik záró blogomban a veszélyekről is írtam.
http://ovisvilag.blog.hu/2009/10/16/jatek_kozben_ismerik_meg_a_vilagot
Kedves Marianna, a bejegyzésedből értettem meg, miért nem tartottad jónak a Képmeséket. nekem fel sem tűnt, hogy negatív irányból közelít a téma felé. Én inkább azt éreztem belőle, hogy nagyon demagóg, egyszerű módon próbálja népszerűsíteni az internetet. De a Te oldaladról nézve tényleg hatékonyabb lenne, jobb üzenet lenne a pozitívumok kiemelése.
VálaszTörlésAmi nagyon tetszett az írásodban az az esély idézet: "Ahhoz például, hogy az esély valóságosan létezzen, nekem tudnom kell, hogy egyáltalán van ilyen lehetőségem. Ha nem tudom, akkor számomra ez nem jelent esélyt. Ha nem kellően komplex az információm, akkor kisebb a lehetőségem, az esélyem, mint annak, akinek több az információja." Valami ilyesmin járt az én eszem is, amikor a Facebookon kommenteltem a bejegyzésemre, de ez nagyon frappáns megfogalmazás. Az esélyteremtés első lépése az információadás. Ennek a módja viszont sokrétű, de nem kényszerítés, mint a motiváció felkeltése.
VálaszTörlés