A
tény az, hogy az internet mára mindennapi életünk része lett. (Persze azon
vitatkozunk, hogy mennyire, kinek és hogyan (sőt esélyegyenlőség, stb.), de
sokan használják, sokan beszélnek róla, sokan „beszélnek” rajta. Ahogy az
előadáson is hallhattuk a web2-es kultúra azonban nem terjed olyan gyorsan
(pl.: az egy évvel ezelőtti e-learning alkalmazás nem változott, a
gondolkodásunk azonban viszonylag gyorsan átalakul). Az internettel és kultúrával
kapcsolatos értékrendjeink is lassú változáson mennek keresztül. Ahogy ezt a
mondatot leírtam, rögtön az jutott eszembe, hogy hogyan állnak a fentiekkel
ekvivalenciában a következő kijelentések: „az internet elterjedésével
elveszítettük a kultúránkat (ezt mintha már a tévével kapcsolatban is hallottam
volna), másképp beszélik, teljesen átformálják az anyanyelvet a fiatalok,
értékrendjük teljesen megváltozott”. Ezek a közhelyek talán a tévképzeteink
közé sorolhatók. Amikor a fenti kijelentéseket hallom, nem tűnik lassúnak a
változás, sőt az interpretálók szájából úgy hallatszik, mintha legalábbis egy
gyorsvonat sebességével tűnt volna el kultúránk, értékrendünk. Megnyugtató,
hogy az írás megjelenésekor is már sokan ezt jósolták, köztük komoly
filozófusok is.
Wikimedia
Commons
Ha
megnézzük a kommunikáció történetét, a kommunikációs technológia platformjának
változásait, rájövünk, hogy az egy lassú folyamat. Mikor az írás felváltotta a szóbeli
kommunikációt, és ezzel az agy tehermentesítve lett, az emlékezetre már nem
volt olyan nagy szükség, akkor Szókratész azt mondta, hogy ez a tevékenység
felszínes tudáshoz vezet. (Goody, Watt 1968, Gyarmathy 2012)
Gyarmathy
Éva a Digitális Nemzedék Konferencián remek előadást tartott kulturális
lemaradás témában, melynek kapcsán beszélt agyi funkcióink átalakulásáról. Ezt
a témát megvizsgálta az írásbeliség kialakulása, a könyvnyomtatás elterjedése
és a számítógép megjelenése szemszögéből. Az ő előadásából is kiderült, hogy a
leggyorsabb folyamat (az agyban is) a számítógépek megjelenésével zajlott le.
Az előadáson elhangzott mondata, miszerint: „Még hogy én vagyok hiperaktív, ők
vannak lelassulva…” egyik kedvenc mondatommá vált. Osztályomban van (és eddig
minden osztályomban volt is) hiperaktív kisfiú (persze ő nem a számítógéptől
az).
Komenczi
Bertalan a kommunikációs változásokat úgy jellemezte, hogy az agyból a külső
perifériákra kerültek a tudnivalók. Egyik írásában azzal a megállapítással is
találkozhatunk, hogy „…mára a globális
reprezentációk mennyisége több nagyságrenddel múlja felül az egyetlen agyban
elférő reprezentációkat, az emberi agy tároló kapacitását”.(Komenczi, 2003)
Az
írás kialakulása után a nyomtatással
sokakhoz eljuthatott volna az információ, de a könyv mégsem azonnal terjedt el,
sok idő kellett hozzá.
Gutenberg
híres találmánya, melyet először a Weltgericht című vers kinyomtatására
használt, lehetővé tette, hogy „bárki” megismerhesse a kor tudományos vagy akár
szórakoztató irodalmát. Természetesen a középkorban (és még hosszú ideig) ez
mégsem volt olyan egyértelmű, hiszen hosszú évszázadokig sokan nem tudtak
olvasni. A Gutenberg - galaxis kifejezés is akkor jelent meg a köztudatban,
amikor a tv, számítógép elterjedésével beláthatóvá vált a vége. Az utóbbi
eszközök rohamos térhódítása, az ezektől való félelem generálta a fenti
„kifejezést”. Szerencsére még manapság is csak a válságáról beszélhetünk, a
Gutenberg – galaxis még nem tűnt el, pedig Marshall McLuhan már 1962-ben
könyvet írt a problémáról.[i]
Részlet
Gutenberg 42 soros Bibliájából
Egy
e-book Biblia QR kódja
A
fenti sorokat előző (2008-as) szakdolgozatomból plagizáltam és „belém bújt a kisördög”,
kerestem egy mai modern képet az eredeti kép mellé. Milyen sokat fejlődött a
technika, de kicsit hasonlít. Miután nem mindenki használ még QR kódokat, a megfejtés
itt található meg.
Az internet elterjedéséhez már jóval
kevesebb idő kellett, de ezt már az első órák egyikén tárgyaltuk. Az is
előkerült már, hogy az elektronikával jóval több információ kerül a köztudatba–a
rádió, tv megjelenésével információdömping alakult ki. Ahogy az órán is
hallottuk, ez ma már nem igazi szenzáció, hanem ami engem is megdöbbentett, az
a technika fejlettség, ami az androidos „visszahívási” történetből derült ki.
Vagyis, hogy egy gyártó által elrontott alkalmazás a világ összes androidos
telefonjáról egy gombnyomással visszahívható. Ez most csúcstechnológia vagy
kockázat a számomra?
Látható,
hogy a kommunikáció alakulása során az utolsó néhány évtized milyen rohamos
fejlődést hozott és milyen meghatározó volt. Ehhez képest mondhatjuk azt, hogy
a web2-es alkalmazások terjedése nem
történik túl gyorsan. Hiszen ha azt nézzük, hogy az internet információ és
tartalom megosztásra is képes, hogy megvan az íráskészségünk, a technika a
kezünkben van, tehát mások számára is előállíthatnánk akár könyveket is– mégsem
tesszük ezt, mégsem lesz mindenki tartalomszolgáltató a neten. Ha el is indult
egy folyamat ebbe az irányba, a változások nem radikálisak, nem azonnal
alakítják át a gondolkodást, sőt félelem, riadalom jelenik meg az „újjal”
szemben.
Ha a
kommunikációs formák változását szép rendben levezettük, foglalkoznunk kell
azzal is, hogy mit tesz (tett) a technika a kommunikációval. Azonnal előkerül
egy tévképzet, miszerint a technika elszemélyteleníti az emberek közötti
kapcsolattartást. Tejesen egyet tudok érteni az órán elhangzottakkal és szerencsére
a pedagógusok közül is ezt sokan vallják: A technika kibővíti kommunikációs
lehetőségeinket térben és időben. (Sokan persze nem így látják.) Szakdolgozati
interjúim kapcsán találkoztam azzal a véleménnyel, hogy a fiatalok a személyes
találkozások után arra használják az internetet, hogy időben többet tudjanak
együtt lenni. (Pl. este, otthon is)
Jónak
találtam a felvetést, ami azt elemezte, hogy ha térben nem tudunk együtt
tanulni, de időben tudnánk, akkor hasznos, hogy rendelkezésre állnak az
e-learninges felületek, melyek lehetővé teszik ennek megvalósítását. Ide illik
az a kissé szomorú, de érdekes megjegyzés, melyet az ISZE március 31-i
konferenciáján hallottam: Az oktatásra kifejlesztett oldalakat a gyerekek, a
közösségi oldalakat pedig a pedagógusok nem tudják használni. (Legalább is
közülük sokan nem.) Térbeliség, időbeliség? Valóban fontos kérdés.
Csepeli
György és Prazsák Gergő 2008-as felmérése a kapcsolati teljesítőképességet reprezentatív vizsgálattal mérte,
majd a 2010-es „Örök visszatérés” című könyvük a szerzők információs társadalommal
kapcsolatos kutatásait tartalmazza. Érdekessége, hogy az utóbbi kutatáshoz
létrehoztak egy „együtt gondolkodó” blogot, és az itt létrejövő tartalmakat be
kívánták építeni kutatási eredményeikbe. Ha jól láttam, csak kevés fejezethez
érkezett érdemi bejegyzés.[ii]
Ők 4
csoportot képeztek aszerint, hogy a vizsgált személyek hogyan vélekednek a
kultúra és internet viszonyáról. Ami megállapítható a csoportba tartozók
százalékos arányából, hogy a csoportok nagyjából kiegyenlítődnek. Az
elnevezések a következők voltak: "békés egymás mellett élés”, „szkeptikusok”,
„a párhuzamosok sohasem találkoznak” és az „optimisták”. A csoportnevek
beszédesek, nagyjából megállapítható, hogy kinek mi a véleménye. A pedagógusok
közül sokan talán a „békés egymás mellett élés” csoportba tartoznak. Érdekes
lenne csak közöttük egy kutatást végezni. Buda Andrásnak volt hasonló kutatása,
de ő inkább a technikai eszközök oktatásban való alkalmazását kutatta.
Természetesen ennek szerves része az internet, de a megközelítés mégsem
ugyanaz, mint a Csepeli – Prazsák tanulmányban.[iii]
Érdekesnek
tartottam az órán azt a felvetést, hogy a tartalomszolgáltatók jó része nem úgy
lépett fel az internetre annak idején, hogy ő majd közösségeken keresztül,
web2-es platformokon szolgáltat. Nem volt kezdetektől fogva like gomb a
hírportálokon – ők nem álltak be a sorba – a web2-vel nem foglalkoztak. Azt
gondolták, hogy az ő olvasóik a minőségi tartalom miatt látogatják honlapjukat.
Később mégis úgy gondolták, hogy jó, ha van az oldalukon Facebook link. Ma már
minden valamire való rádió és tv csatornának van Facebook oldala.
A
fenti tanulmány az internettel kapcsolatos tévképzeteink cáfolására is
alkalmas. Különböző alapvető értékekkel kapcsolatban vizsgálták a szerzők az
internetet használókat és nem használókat. Megállapítható, hogy a két csoport
értékei alapvetően hasonlítanak. (család, szeretet, békesség, stb.) Ahol
eltérés tapasztalható, de véleményem szerint itt sem számottevő ez az eltérés,
az önmegvalósítás és szerelem kategóriában. Akik interneteznek, nagyobb
arányban tartják fontosnak ezt a két értéket, mint azok, akik nem. Az ő
életükből (különösen a függőkéből) vajon jobban hiányzik és ezért nő meg ezen
értékek ázsiója?
Milyen
furcsa, de való igaz, hogy nézeteink kialakulását nagyban befolyásolja, hogy
mit gondolhat a többi ember. Hiába minden vizsgálat, kutatás, ezen a
beidegződésünkön nem változtat semmi, hiszen a kutatások csak néhány embernek
érdekesek. Nagyon ide kívánkozik az, hogy tanárjelöltségünk idején már
rendelkezünk hétköznapi pedagógiai tudással és a képzésben dől el, hogy
megmaradunk-e ezen a szinten vagy képesek leszünk elsajátítani a
tudományosságot és a pedagógiai szaknyelvet.
Fontos
volt számomra, hogy a sok – sok tévképzet közül cáfolódni látszik az elemzett
tanulmányban az is, hogy az internetezők keveset sportolnak. Elenyésző
százalékuk mondta csak azt a vizsgálat során, hogy a net miatt lemond a
sportról, szabadban végzett tevékenységekről.
A
fent említetteken kívül még számos tévképzet megdőlni látszik ebben a
kutatásban, de már megint a „kisördög bújt belém": Vajon olvassák-e ezeket a
kutatásokat azok, akik unos - untalan hajtogatják a tévképzeteket és még
helyük, lehetőségük is van arra, hogy a nagyközönséggel is megosszák őket. (Konferenciákon is elhangzanak hasonlók.)
Blogom
végére még néhány gondolat, amely továbbgondolkodásra ösztönzött. Az egyik a munkahelyi
autonómia kérdése: Személyes példa a húgom, aki egy nemzetközi cégnél dolgozik,
és elő van írva neki, hogy a nagyteremben ülő kollégáival, akikhez nyugodtan
oda is mehetne, mert közel vannak, csak e-mailen vagy cseten tarthatja a
kapcsolatot, hogy a munkájának, kommunikációjának nyoma legyen. Számomra ez nagyon
ijesztő, és nagyon messze van az autonómiától.
Az e-
Etikett portált hasznosnak tartom és a kicsiknek is tanítom, természetesen az ő
nyelvükre lefordítva. Ezen kívül ennek a korosztálynak még más, hasonló
tartalmú oldalak is rendelkezésére állnak. Ide kapcsolódik az is, hogy engem a
fiatalok SMS és Facebook nyelvezete nem zavar, csak azt kell megtanulniuk, hogy
hol használhatják és hol nem.
A
közhasznú oldalak „tájékoztatnak vagy sem” kérdésben pedig muszáj elmondanom a
BAM védelmére: a Bringázz a munkába oldalnak van hírlevele, fel lehet iratkozni
rá, én kapom ezeket. Igaz legfőképpen akkor, amikor az őszi, tavaszi kampány
van. Van honlapjuk, elvárják, hogy az ember rendszeresen látogassa azt és ott
minden információ, napra készen megtalálható.
[i] The
Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man (1962) első kiadás: University
of Toronto Press
[ii] Csepeli
György, Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs korban, 2010.
http://www.orokvisszateres.hu/
[iii] Buda
András Pedagógusok véleménye az IKT eszközök használatáról / Buda András
Pedagógusképzés 2-3. 2010. - 41-53. p.
KOMENCZI Bertalan (2003): Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei. In:
Iskola-Informatika-Innováció / szerk. Kőrösné Mikis Márta. OKI, Budapest. 25-40. p.
Iskola-Informatika-Innováció / szerk. Kőrösné Mikis Márta. OKI, Budapest. 25-40. p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése