Az
első alkalom, amikor nem nagyon tudom, hogy mit is írjak második blogomban. Ha
arra gondolok, hogy most épp tudást osztok meg, elég elkeserítő a helyzet.
Talán azért, mert az előző (amúgy 14652 karakteres) blogban már mindent leírtam
a témáról, amit fontosnak tartottam. Tudom, az elmélet kapcsán írhatnék a jelen
gyakorlatáról, vagyis az oktatásról, mondjuk a közoktatásról, de hogy jövök én
ahhoz!?
Tudom,
hogy még nem említettem a Tanulás dimenzióinak integrált felfogása ábrát, de a
koordinátarendszer szerű gondolkodás mindig is gondot okozott nekem. Hát, ha
még felhők is úsznak az ábrában…Komolyabbra fordítva a szót, ezzel kapcsolatban
felmerült gondolataimat egyik csoporttársam első bejegyzésében már
megfogalmazta. (Kálmán
Teréz)
Az
alábbi táblázatról pedig az a véleményem, hogy a komplementer szó azt jelenti,
hogy kiegészítő, és Komenczi Bertalan is ír a már említett írásában arról, hogy
ezek a fogalmak egymás kiegészítői, de én mégis ellentétesnek érzem őket. Pedig
már jó párszor elolvastam. Eszembe jut az egyik komment ezen a héten, amelynek írója
azt mondja, hogy néhány dologgal kapcsolatban jobban szereti, ha megmondják
neki, hogy mit gondoljon róla, és ő azt könnyen el tudja fogadni. Valószínű,
nekem is ezt kell tennem ezzel a táblázattal.
Még
az első 4 sorban lévő fogalmaknál nem is érzem annyira az ellentétet, de ott
pl., hogy Tanulás = fáradságos munka vagy érdekes vállalkozás; nem tudom, hogy
ezek egymás kiegészítői-e? Lehet, hogy mindennapi tapasztalataim miatt gondolom
így, és azért érzem a fáradságos munkát pejoratívnak. Mert egyébként, miért ne
lehetne egy kemény, fáradsággal végzett munka örömteli, érdekes? És akkor valóban
kiegészítik egymást. De, amikor azt látom, hogy még a jó tanulók legtöbbje is
(akik egyébként képesek erőfeszítést tenni) utál tanulni (finoman fogalmazva:
nem szeret), akkor én erre asszociálok a fáradságos munka kapcsán. Vagyis így
már ennek ellentéte az érdekes vállalkozás.
Vagy
az „alkalmazkodás” vagyis konformizmus, nem mindig pozitív fogalom. (Bár azt
gondolom, hogy én is ez a típus vagyok.) Ha mellette a kreativitást
hangsúlyozzuk, akkor még inkább negatív előjelű. Vagy egy konformista embernek
kiegészítője lehet a kreativitás?? Nem tudom. A kreativitásról már korábban
kifejtettem véleményemet. (Még mindig úgy gondolom, hogy ez nem mindenkinek
adatik meg!!)
A
külső szabályok vagy belső szabályok kérdése pedig saját praxisomban is napi
probléma. Hiszen elég erőteljes személyiség vagyok, ezért amíg ott vagyok,
addig minden kisgyerek úgy viselkedik, ahogy kérem, de mindig foglalkoztat a
gondolat, hogy vajon mennyire válik ez náluk belsővé, és többnyire úgy
tapasztalom, hogy nem nagyon. Ha más felnőtthöz kell alkalmazkodniuk, akkor már
nem tudnak ugyanúgy. Ez legfeljebb identifikáció, vagyis azért, mert szeretnek
(így érzemJ),
átveszik az általam megkívánt dolgokat. Motivációjuk az lehet, hogy megtartsák
szeretetemet. Ez jó vagy rossz? Ha azt mondom, hogy nem jó, akkor e táblázatnak
ez a sora megint csak ellentétpárokat tartalmaz.
Végül
is Komenczi Bertalan szó szerint ezt
írja: „Az információs társadalom
iskolájának kívánatos tanulási környezete megközelíthető úgy is, hogy
ellentétpárokban fogalmazzuk meg a hagyományos, elsősorban instrukciókra és
ismeretátadásra építő, és a progresszív, inkább konstruktivista tanulási környezet-szervezés
karakteres vonásait. A táblázatban szereplő állítások nem egymást kizáró, hanem
egymást kiegészítő komplementer ellentétpárok.”
Ennek
fényében azonban a komplementer szót nem értem. A táblázatban lévő fogalmak és
a szembeállításuk egyébként teljesen hiteles számomra, tehát valószínű, hogy csak
elmélkedés nélkül el kell fogadnom őket.
Komplementer
tanulási környezet ellentétpárjai:
Tradicionális tanulási
környezet
|
Progresszív tanulási
környezet
|
Tények, szabályok, kész
megoldások
|
Készség, kompetencia,
jártasság
|
Zárt, kész tudás átadása
|
Egész életen át tartó
tanulás-képesség
|
Forrás: iskola, tanár,
tananyag
|
Különböző források
integrációja
|
Tanári instrukció
dominanciája
|
Inspiráló tanulási
környezet, önálló
|
Kötött tanterv
|
Projekt alapú tanulás
|
Tanulás= fáradságos munka
|
Tanulás= érdekes vállalkozás
|
osztályterem
|
Könyvtár és tantermen
kívül
|
osztálykeret
|
Könyvtár és tantermen
kívül
|
Homogén korcsoport
|
Heterogén korcsoport
|
Iskolán belüli csoport
|
Iskolák közötti virtuális
csoportok
|
alkalmazkodás
|
Kreativitás, kritika,
innováció
|
Külső szabályok követése
|
Belső szabályok
kialakítása
|
Megfelelés a tanárnak
|
Megfelelés a standardoknak
|
Zárt, monomediális
környezet
|
Nyitott, hipermediális
környezet
|
A jelenlegi
szakvizsgás képzésem során tanultam a zárt és nyílt oktatás közötti különbségről,
mely szerint: a zárt oktatás az egységességre és a szelekcióra törekszik, a
tanár szerepe meghatározó, az irányítás = direkt. A nyílt oktatásban a gyerek
szempontjai fontosak, fontos, hogy önálló legyen és döntésképes. Azt még nem
igazán tudjuk megmondani, hogy a 21. század emberének milyen ismeretekkel kell
rendelkeznie, majd milyen munkaköröket fog betölteni, de azt már vázolhatjuk,
hogy milyen személyiségjegyekkel jó, ha rendelkezik: önállóság, alkotó
alkalmazkodás, tolerancia, együttműködési készség. Az önállóság
kompetenciájának kialakításához szükséges, hogy a szabályok interiorizálttá
váljanak (belsővé!), hogy szorongásmentes legyen a környezet. Az alkotó
alkalmazkodáshoz a kreativitást kell ösztönöznünk, sokféle helyzet megteremtésével.
A tolerancia kialakításához szükséges, hogy a tanári tekintély belső értékeken
alapuljon, bizalom alakuljon ki és hiteles legyen a pedagógus. Szükségesek a
heterogén csoportok. Az együttműködési készség kialakításának egyik legjobb
módja a mintaadás és a kooperatív tanulásszervezés.
Ahogy
összefoglaltam „előzetes tudásomat” :-), azonnal
átfedéseket találtam Komenczi Bertalan táblázata és e között. Mégis csak
történik tudáskonstruálás??
Ami
ebből következhet az az, amit már sokszor leírtam, hogy nem csak az információs
társadalom kapcsán beszélünk, beszélhetünk megújuló tanulási környezetekről,
pedagógusszerep változásról, hanem úgy egyébként is.
A
bizonytalanság ismét bennem van: vajon hasznos bárkinek is, amit írtam vagy csak
nekem az, mert ez a „kötelességem”? (Mármint a heti kettő…) Hasznos vagyok-e a
csoport számára vagy csak egyéni érdekeimmel törődöm? (Talán ez csak költői
kérdés.)
Felhasznált irodalom: Czike Bernadett: A pedagógusszerep változása, Eötvös Kiadó, Budapest, 2006.
Kedves Marianna, az utolsó két mondatodra reagálnék: "A bizonytalanság ismét bennem van: vajon hasznos bárkinek is, amit írtam vagy csak nekem az, mert ez a „kötelességem”? (Mármint a heti kettő…) Hasznos vagyok-e a csoport számára vagy csak egyéni érdekeimmel törődöm? (Talán ez csak költői kérdés.)" - Hasznosak a bejegyzéseid.
VálaszTörlésAmit én külön kiemelnék, hogy miért is, az az, hogy gyakorlati, hiteles példákkal tudod alátámasztani a szakirodalomban olvasottakat, vagy azzal ellentétes példákat hozni, mindkettő nagyon nagy segítség, legalább is a számomra (nem akarok más nevében nyilatkozni, de azt hiszem sokan nyomogatjuk a Like gombot :-))
Ami külön jó, hogy nem csak a tanító, hanem a mentor is szól belőled .
Még egy komment a komplementerpárokhoz: én úgy értelmeztem, hogy azért kiegészítői egymásnak, mert van olyan téma, amikor fáradságos munka a tanulás, van amikor öröm (tanárnak, tanulónak egyaránt), van amit lehet projektben az osztálytermen kívül feldolgozni, van amit meg nem. A hangsúlyok és a trendek változnak, egyre több területen alkalmazzák a progresszív tanulási környezetet. Lehet, hogy rosszul gondolom, de én így értelmeztem elsőként.
VálaszTörlésA "Vagy egy konformista embernek kiegészítője lehet a kreativitás?? " én úgy érzem, hogy meg is válaszoltad a kérdést, a 21. században alkotó alkalmazkodás szükséges. (Hogy ez mit jelent, az azért egy kicsit rejtélyes... Talán a megadott keretek között de kreatívan tevékenykedni?)
Kedves Orsolya! Köszönöm (mindig) dicsérő szavaidat. Én pedig azért szeretem a Te és a csoporttársak megjegyzéseit (és blogjait), mert a kérdéseket sokszor más szemszögből vizsgáljátok és bizonytalanságaimra mindig találok válaszokat bennük. Persze sokszor hasonlóan gondolkodunk.
Törlés