2012. április 22., vasárnap

A tanítás és tanulás új koncepciója az információs társadalomban…


Ez a bejegyzés arról fog szólni, hogy mit tanultam ezen a héten.
A kognitív architektúra a megismerés tudományának egyik kulcsfogalma: egy keretrendszer, mely azt feltételezi, hogy nem csak egyedi képzeteink vannak, hanem ezek rendszert is alkotnak. (Ha például egy szokásomat megváltoztatom, attól még a szokásrendszerem megmarad.)
Komenczi Bertalan tanulmánya segítségével, amely a nagy kulturális változásokról is szól, megtanultam, hogy a kulturális változásoknak korszakai voltak/vannak.
Pléh Csaba is említi ezt a felosztást, a Természet és a lélek című 2003-as művében. A felosztás tulajdonképpen Merlin Donaldtól ered. (M. Donald 2003, 2010.) Ő az „elbeszélés” korszakainak hívja a Komenczi által is említett felosztást.
Az 5 millió évvel ezelőtti kulturális korszakot epizodikusnak hívjuk. Az volt jellemző erre az időre, hogy tudásszerveződés ekkor még nem volt a főemlősök között, ismereteik is egyediek voltak. Véleményem szerint információt is csak periodikusan (néha-néha) adtak át egymásnak. Nyilván akkor, amikor valami fontos adódott a túlélésükhöz vagy, amikor találkoztak más egyedekkel.
A következő fejlődési szakasz a mimetikus korszak. A szó jelentése: utánzáson alapuló. Donald szerint ebben a korban (1,5 millió évvel ezelőtt) a Homo erectus testtel kommunikált, társas mozgással adta tovább az információkat. Tehát a tudását lejátszással, utánzással szervezte. Érdekessége, hogy nem csak a kéz gesztusai, hanem a testtartás, a végtagok és az arc is kitüntetett jelentőséggel bírtak. Tulajdonképpen itt következett be az fordulópont az emberré válás folyamatában.
A mitikus korban (50 ezer évvel ezelőtt) a Homo sapiens már nyelvi, szemantikus eszközökkel kommunikált. Olyan fogalmi világ jött létre az ember közreműködésével, mely a nyelvre volt utalva. „A mítosz nem egyéb, mint az emberi faj őstudásából származó a priori igazságoknak a kor nyelvén való kifejezése.” [i] Ekkor még csak mítoszok léteztek és elbeszéléssel adták át a tudást az emberek. Nem volt külső tároló ennek a tudásnak a tárolására. A Homo sapiens még a „szó elszáll…” világát élte, memóriájára hagyatkozhatott csak.
Donald a harmadik nagy kort elméleti kornak nevezte el (a felosztásban modern kornak hívja ugyanezt). A modern ember korára jellemző, hogy körülbelül 10 ezer évvel ezelőtt kezdődött és már megjelent a külső tárak rendszere. Nevezetesen az írás megjelenését említi, és azt mondja, hogy az írással egy külső tudástároló rendszer jött létre. Az írás által rögzített tudás számos fizikai dologban jelenhetett meg, korlátlanul, állandóan és mindig hozzáférhetően, és egy olyan rendszerré vált – és ettől kezdve beszélhetünk szimbolikus elméleti kultúráról –, mely azután a nevelés fő irányítója lett, amely mintegy fölöttünk, tőlünk függetlenül létezik.
Komenczi Bertalan ezt az elméleti/modern kort folytatja a hálózati elnevezéssel. A fenti levezetésből is egyértelmű, hogy a kommunikáció „hálózativá” válik, elektronikus úton történik és a tudás szervezésére alkalmas külső tárak is elektronikusak lesznek.
Számomra érdekessége a fenti levezetésnek, hogy ezek az elméleti szakemberek a tudás reprezentációjának változásából egyértelműen az emberi agy fejlődésére következtetnek és ezt az emberré válás legfőbb jellemzőjének tartják. Az elmúlt hetekben számos példáját hallhattuk annak, hogy az „új korszakalkotó, kultúrát befolyásoló” eszközök megjelenésekor sok emberben volt ellenérzés az eszközökkel szemben, híres emberek tartották egyenesen ördögtől valónak a technikát. Még Gyarmathy Éva előadásából is (a Digitális Nemzedék Konferencián) mintha azt véltem volna „kihallani”, hogy az agynak ez a fajta fejlődése (a külső tárolók igénybe vétele) negatív irányú. Bár ő azt mondta, hogy bizonyos funkciói az agynak csökevényesednek, más funkciók azonban erősödnek. A két vélekedés között én ellentmondást érzek. (Hiszen az emberré válás nagyon is korszakalkotó jelenség, vagy nem? :-))
Evvel el is érkeztünk a mai, hálózati korhoz, melyben igazi kérdés lehet az, hogy az új eszközök megkönnyítik-e életünket vagy időgazdálkodásunkban kiszolgáltatottá tesznek-e bennünket? Sőt, még fontosabb kérdésként felmerülhet, hogy megváltoztatják-e gondolkodásunkat, netalántán kultúránkat? Tudom, történtek kísérletek ezeknek a kérdéseknek megválaszolására.
A modern korban többféle tanulásértelmezési fogalom alakult ki.
Behaviorista értelmezés: elméleti irányzat, mely az objektív megismerés egyetlen tárgyának a viselkedést tartja.[ii] Az irányzat képviselői úgy gondolják, hogy egy külső megfigyelő a viselkedésből objektív tartalmakat tud kiszűrni. A belső működés (érzelmek, stb.) az irányzat szerint, nem fontos. Két alapvető fogalma ennek az irányzatnak: az inger és az arra adott válasz. John B. Watson az elmélet megalapítója. Egyik korai képviselőjének tartják Pavlovot is. Ha az oktatás szempontjából vizsgáljuk a kérdést, akkor a tanulás eredményessége attól függ, hogy milyen válaszokat adunk bizonyos ingerekre. Vagyis a diákok azt tanulják meg, amit tanítunk nekik. Az instrukciós pedagógia is például ide tartozik. Persze azért az instrukció a pedagógiában nem valami mumus, hiszen az utasításnak nagyon is nagy szerepe van egy pedagógiai folyamatban. Gondoljunk csak a motiválás – intruálás – visszajelzés hármas egységére. A modern pedagógiában beszélnek RJR modellről, mely ráhangolódást - jelentésteremtést - reflektálást takar, de ez egyáltalán nem áll távol a fenti hármastól. Vagy ha a KIP programot nézzük, melynek jelentése: Konstruktív Instrukciós Program – a már említett helyőkeresztúri, példa értékű oktatási intézmény programja -, láthatjuk, hogy az instrukció nem pejoratív értelmű szó. Persze a mérték – mértékletesség nagyon fontos tényező, csakúgy, mint sok más esetben is.
babygirl.hu
  Kognitív értelmezés: a pszichológiában a kognitív elmélet a viselkedést vizsgálja (a normális és sikeres cselekvéseket). Az egyén világról alkotott képe, elméjének szerveződése a vizsgálat tárgya. A kognitív pedagógia egy darabig a fejlesztő pedagógusok kedvenc fogalma volt, mára már azért ennél elterjedtebb, fejlesztő oktatást értünk rajta. A tanulási folyamatot vizsgálja, egészében. A pedagógus a tanítás során megismerési folyamatokat idéz elő és ebből lesz a sajátosan szervezett és tervezett megismerés. Ahogy azt a dián is láttuk, további jellemzői, hogy rendszerbe szervezett információkat dolgoz fel a tanulási folyamat, az új információknak köze van a tanuló előzetes tudásához, különböző technikákat, módszereket használ a pedagógus a folyamat során. Többet is megtudhatunk erről a pedagógiáról Csapó Benő könyvéből.[iii]
A konstruktivista pedagógiáról azt hallottuk (és a Wikipédia is ezt írja), hogy Magyarországon kevésbé elterjedt. A ’80-as évek elején alakult ki ez az irányzat, mely szerint a tanulás és a tudás komoly belső folyamatok eredménye. A konstruktivisták élesen elutasítják a behaviorista elméleteket. Nagy jelentőséget tulajdonítanak a befogadó előzetes tudásának. Annyira, hogy például azt mondják, hogy ha a feldolgozandó tananyag az előzetes tudással szöges ellentétben áll, akkor, gyakorlatilag gátolt a tudáskonstruálás. Képviselőire jellemző, hogy a frontális munka helyett a kiscsoportos oktatást preferálják.[iv] A tanulás problémamegoldás során történik. Jelentős szerepe van a vitának, az ütköztetéseknek. Nem tananyagközpontú. hanem problémacentrikus ez az oktatási folyamat. „A felhasználók részéről egyre inkább az intellektualizáció és a személyes igények alapján történő testre szabás igénye fogalmazódik meg, a hagyományos behaviorista tudáselméletre épülő pedagógiai paradigmát pedig kikezdik a konstruktivista és újabban a konnektivista elméleti alapokon nyugvó pedagógiai irányzatok.”[v]Bessenyei István ezt a Moodle keretrendszer és az e-learninges felületek bemutatásáról szóló írásában mondja.
A tanulásértelmezések során történt-e paradigmaváltás? Azt olvastam az egyik dián, hogy csak akkor kerül sor paradigmaváltásra, ha az előző rendszer már nem alkalmas magyarázatokra. Egyelőre ilyen folyamatról nem beszélhetünk. Ezért van az, hogy a különböző tanítási - tanulási formák egyszerre vannak jelen az oktatásban, és sokszor szinte összeütközésben állnak egymással. Például az e-learninges tanulás nem jelent paradigmaváltást. Nem lehet bebizonyítani, hogy valóban sikeresebb, mint társaik.
A konnektivizmus: Bár egy egész óra fog ezzel foglalkozni a következő alkalmak egyikén, azért az elméleti sorba ez is beletartozik. Tanulóközpontú, hálózati szemléletű tanulási forma a digitális világban, melyben a tanulás magában foglalja az emlékezést, motivációt, gondolkodást, elvonatkoztatást, metakogníciót. Egy feladatmegoldás tervezése, a megértés ellenőrzése, a végrehajtás értékelése mind beletartozik. A visszajelzésnek fontos szerepe van a tanulásban. A megtanult mennyiség függ a tanuló befogadóképességétől és a tanulásba fektetett energiától, valamint a feldolgozás mélységétől (Craik & Lockhart, 1972; Craik & Tulving, 1975), és a tanuló meglévő tudásszerkezetétől (Ausubel, 1974).[vi] Web2.0 lehetőségeinek/eszközeinek alkalmazása/használata a tanulásban. Kapcsolatokra épülő tudásmegosztás (Kulcsár Zsolt).
Összefoglalva: A behaviorista tanulás észrevehető változást okoz a viselkedésben, külső környezeti hatások okozzák. Kognitív: a tanulás belső folyamat. Konstruktív: a tanulók saját személyes valóságuknak megfelelően értelmezik az információt és a világot. Konnektív: tanulóközpontú, hálózati szemléletű tanulási forma a digitális világban.
Komenczi Bertalan írt Informatizált iskolai tanulási környezetek modelljei című írásában (itt található meg) a komplementer tanulási környezetekről. Ez az ő szemléltetésében azt jelenti, hogy ellentétpárokban fogalmazza meg a hagyományos tanulási környezet és a konstruktivista környezet jellemzőit. A cikk és a felvetések helytállóak, a szerző trendeket próbál felvázolni. (Az más kérdés, hogy az oktatás gyakorlati megvalósítói, a pedagógusok valóban trendeket látnak-e benne?) Komenczi felhívja a figyelmet, hogy a fogalompárok egymás kiegészítői és nem egymással szemben álló fogalmak. Az ellentétpárok vizsgálatát a szerző innovatív iskolákban el is végezte és diagramon ábrázolja, hogy a fogalompárok kapcsán a pedagógusok milyen elmozdulást várnak. Az innovatív iskolák pedagógusai természetesen a legtöbb kérdésben azt vélelmezik, hogy a konstruktivitás irányába fog elmozdulni a helyzet. A két kérdés, amelyben nagyon kicsi az elmozdulás a tanulócsoportok összetételére és az iskolák közötti „távolságok” eltűnésére vonatkozik. A cikk legjobb részei azok, melyekben külföldi és magyar IKT-s jó gyakorlatokat vázol a szerző,.
A tanulási környezeteket tartalmazó dián olvasható az inspiráló társas kapcsolatokra építő tanulási környezet kialakítása, ehhez kapcsolva az LCMS környezetek (Moodle) és a Facebook, az instruktív felületek létrehozása (naplózás, formatív értékelés) és a kompetenciafejlesztés környezetei. Mindegyik fogalom igazából a számítógéppel támogatott oktatáshoz kapcsolódik (digitális világhoz). Nekem ehhez a diához szorosan kötődik a Korszerű tanulási környezetek tervezése című is. Ezen a következő fogalmak szerepelnek: tanulóközpontú, tudásközpontú, értékelésközpontú és közösségközpontú tanulási környezetek.
Ezen fogalmak felsorolása után el is hagyom az e heti elmélet összefoglalását. Ezeket a diákat olvasva számtalan saját gondolatom is támadt.
A fenti elmélet a módszertani megújulást általában a digitális világ oldaláról, az IKT-s technológiák felől közelíti meg. 2000-ben, amikor elvégeztem a Lépésről lépésre képzést, hogy módszertanilag megújuljak és új, színes didaktikai módszereket is alkalmazni tudjak tanításom során, akkor a számítógép oktatásban való alkalmazása még nem nagyon volt elfogadott. De a tanulási környezet újfajta szervezését már akkor is tanították. Volt jó pár innovatív pedagógus, aki ezt meg is tanulta. (De ez akkor még reformpedagógiának számított, ma pedig - mélységes megdöbbenésemre – egyetemeken oktatják, mint valami új módszert.) Tehát a tanulási környezet inspiráló legyen, építsen a társas kapcsolatokra: ez nálam azt jelentette, hogy a tantermet tevékenységközpontok szerint rendeztem be. Volt természettudományos, irodalmi, képzőművészeti, stb. tevékenységközpont. A padok csoportokba rakva helyezkedtek el. A tevékenységközpontokban az adott tudományterülethez tartozó számtalan eszköz megtalálható volt, amit az iskola és a szülők segítségével szereztünk be. A központokat polcrendszer választotta el egymástól és első osztályban (az olvasástanulás miatt) mindennek felcímkézett neve volt. A gyerekek nagyon szerették. Hát még a beszélgető – játszó szőnyeget. A központokban és az egész osztályban valódi közösségi élet folyt, sőt a szülők is bevonásra kerültek. Kooperatív, adaptív csoportmunkában dolgoztak a gyerekek és egy évben legalább 3 projektet megvalósítottunk. Ez 12 évvel ezelőtt kezdődött és most is, bár már egy kicsit átalakulva, így zajlik osztályomban az élet. Szóval csak azt akarom ezzel mondani, hogy nem csak a digitális világban kell és lehet megvalósítani az oktatás megújítását.
2.b 2012.
 De, mert elkötelezett vagyok az IKT-s technológiák oktatásban való alkalmazása iránt, ezért alakult át a fenti módszer úgy, hogy „szereztem” egy digitális táblát. Ez életünk szerves része lett. Egyelőre még az internetes közösségi tanulást nem próbáltam ki (ami késik, nem múlik), de a tevékenységközpontok működésébe bevontam a netet is. Természetesen, a ma olyan üdvözítően újként prezentált oktatási – szervezési módszereket továbbra is alkalmazom (kooperativitás, adaptivitás, inklúzió, projektmódszer, reflektivitás).
És még egy gondolat mai írásom végére, melyet egy mondat váltott ki, ami nagyon megütötte fülemet az előadás alatt: Az egyetemeket egyáltalán nem érdekli, hogy ki, milyen tudással érkezik. Az a kisebbik baj, hogy nem adnak érte kreditet, de fel se térképezik, hogy „ki, mit tud”. (Eközben persze oktatják, hogy mennyire fontos a tanuló előzetes tudása!) Én most, ebben az utolsó félévben a fent említett módszereket tanulom újra, és nem a gyakorlatban! Kő kemény elméletet hallgatok, nem kevés negatív felhanggal (jelesül, hogy a pedagógusok „nem nyitottak a módszertani megújulásra”) abban a témában, amit már 2000 óta „művelek” a gyakorlatban. Szerencsére óralátogatások is lesznek, melyeket nagyon szeretek, mert a kollégáktól nagyon jól lehet tanulni, de higgye el a kedves olvasó, hogy az egy kínszenvedés, amikor például úgy kell a KIP programot végighallgatnom, mintha még sosem hallhattam volna róla. (Arról már ne is beszéljünk, hogy ennél sokkal korábbi nevezetes kezdeményezések is voltak, melyeket a képzésen meg sem említenek!)
Mondhatnám ez pont olyan rossz érzés, mint az, amikor digitális bevándorlónak címkéznek, pusztán a korom miatt. :-)
Tehát, ha nagyon sarkos akarnék lenni, 12 évig senkit sem érdekelt, hogy vannak igen jó módszertani kezdeményezések, most viszont olyan, mintha 2012-ben találták volna fel a spanyolviaszt. (Ezt már egyszer a kompetencia alapú TÁMOP pályázatok kapcsán megéltem.)
És még egy gondolat a bejegyzés végére, egy szintén az előadáson elhangzott mondathoz: Mire jó nekünk a csoport munka? Én úgy vélem, hogy az életben pont nem egyedül kell majd boldogulniuk tanítványaimnak, hanem a legtöbb munkahelyen már követelmény a teamben való dolgozni tudás. Tehát erre jó a csoportmunka! (Persze csak az igazi, jól átgondolt, jól megszervezett és már kicsi korban elkezdett.)
2.b 2012.

 

Felhasznált irodalom:
Pléh Csaba: Természet és a lélek, Osiris Kiadó, Budapest, 2003. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/termeszet-lelek-pleh/adatok.html
[i] Kodolányi János Veres Péterhez írott leveléből, 1954. http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%ADtosz#cite_ref-0
[ii] http://hu.wikipedia.org/wiki/Behaviorizmus
[iii] Csapó Benő: Kognitív pedagógia, Bevezető, 1992. www.staff.u-szeged.hu/~csapo/kognbev.htm
[iv]http://hu.wikipedia.org/wiki/Pedag%C3%B3giai_konstruktivizmus#Konstruktivizmus_a_gyakorlati_oktat.C3.A1sban
[v]Bessenyei István – Tóth Zsolt: A konstruktivista oktatás környezete és a Moodle, Sopron, 2008. http://www.ittk.hu/netis/doc/textbook/bessenyei_toth_moodle_hun.pdf
[vi] Vida Andrea: E-learning 2.0, Tapasztalatok a Moodle keretrendszerről, SZTE BTK Kari Tudományos Nap, Könyvtártudományi Tanszék szekciója.. 2009. április 29.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése