Forrás: Wikipédia |
Ez a
hét, az e heti tanulnivaló igazi mélypont volt, hiszen a téma feldolgozása
során kiderült, hogy miért volt furcsa érzésem olyan sokszor, mióta beléptem a
csoportba.
Sokan
írtak 1. bejegyzésükben a motiváció kérdéséről, sőt a saját motivációjukról. Az
én motivációm nagyon érdekes, amúgy az életben nagyon sokszor jellemző volt rám
ez a viselkedés. Régóta követem a Pedagógia- Online-on zajló eseményeket, így
értesültem annak idején a Tanítás tanulás virtuális környezetben című
kurzusról, mely Ollé Tanár úr nevéhez kötődik. Azt a kurzust „elvégeztem” és
nagyon tetszett. Valószínűleg ezen a csatornán értesültem a nyílt KONNEKT
csoportról is. Elég volt a Tanár úr neve és máris csatlakoztam. Az elején
nagyon sokan voltunk, olyan nevek is megjelentek, akiket „ismertem” különböző
konferenciákról és az előzőleg említett kurzusról.
Azután
kiderült, hogy mi mindent kell tejesíteni, majd fogyatkozott a létszám és már
valóban csak az MA-s hallgatók maradtak. A követelményektől elborzadva és a „kakukktojás”
szereptől megijedve 2 egész napon keresztül gondolkodtam, hogy kilépek a
csoportból. (Még a legelején.) Főleg, hogy ott volt a szakdolgozat „rémálma”
is. Aztán működésbe lépett a reflex: ha elkezdtem, végigcsinálom. Sajnos kevés
dolgot hagytam ott az életben, amit nem szerettem csinálni, mert működött ez a „belső
kényszer”.
Szóval
a motivációról ennyit. Vajon a rosszul értelmezett „kötelességtudat” az
valamiféle belső motiváció.
Továbbra
is azt mondom, hogy ha a csoportról és az ilyen jellegű csoportok működéséről
tanultunk volna először, megpróbáltam volna jól (vagy úgy) csinálni. A tananyag felépítésével
kapcsolatban ennek ellenére nem lehetnek kifogásaim, hiszen a tematika teljesen
világos és egymásra épülő volt.
Sajnos
azt kell, hogy mondjam, hogy a sok első blog elolvasása után, sőt a felkínált
ustreames előadások meghallgatása után sem tisztult még ki a kép konnektivizmus
ügyben. A kitisztulás az lenne, ha a legtöbb kérdésemre választ kaptam volna,
és ha mondjuk, legalább 1-2 állítás mellé oda tudnék állni. Mert a tanult
formából úgy látszik, hogy nem nekem való ez az oktatási módszer, sem
szervezőként, sem résztvevőként, de a többletként meghallgatott elmélet szerint
azonban vannak „könnyítések”. Például a Bessenyei István által felvázolt 120
fős konnekt csoportban nagyon is felfedezni véltem az állandó külső motiválást.
Lehet, hogy azért „érzek” így, mert maga a konnektivizmus sem egy letisztult
módszer.
Kíváncsian
várom az Ollé tanár úr által szervezett beszélgetést, (A konnektivista
oktatásmódszertan lehetőségei a felsőoktatásban), ahol a témában jártas
szakemberek is ott lesznek. Én ugyan sosem tanítok majd a felsőoktatásban, de
hátha a beszélgetés „megvilágosít”.
Amitől
mégis a Hype-görbe felszálló ágán vagyok, hogy az eheti bejegyzésekben sok
olyan gondolatot olvastam, ami tetszett.
Például
a közös dokumentumról. Teréz felvetésére még sokan nem reagáltak, de ha a közös
dokumentumnak a „közös tudást” kell tartalmaznia, akkor a monumentális jegyzet
funkció mellett valóban meg kell jelennie benne reflexióinknak is. Az már más
kérdés, hogy gondolatainkkal, kételyeinkkel vajon feltaláljuk a spanyolviaszt? (Ezt
2 bejegyzésben is olvastam.) Én nem bánom egyébként a sok felhalmozott
információt, mert így legalább egy helyen tárolódik az a sok minden, amit a hosszú
hetek során „összetanultunk”.
Azután
tetszett a Kulcsár féle 9 alapelv, vagyis az arra adott reflexiók.
Főleg ez a rész: „Iteratív – ismétlő.
Igazából ezt az elvet nem értem igazán. Arra reflektál, hogy ugyanarról a
témáról sokan beszélünk önállóan (blog), majd közösségben is (kommentek)? A
kommentek sűrűsége segítené a fókusz megtalálását? (Tényleg kérem, hogy
segítsetek/segítsenek ennek értelmezésében!)” Hiszen sokunknak, a
kezdetektől fogva gondunk van azzal, hogy hogyan fogunk sok helyen számos
különböző gondolatot leírni. (Tehát ismétlés kizárva.) De ez az alapelv talán
tényleg azt mondja, hogy „ismétlés a tudás anyja”. Számomra érdekes, hogy sok
hasonló blog születik egy – egy témában, néha annyira egyet gondolunk, hogy a
bejegyzés szerkezete is hasonló. Szerintem ez kissé unalmassá teszi a dolgot.
De, ha 120 ember munkáiból válogathatnék? Ott nagyobb lenne az „eltérési”
arány? Vagy ez valóban így jó, ahogy van?
Sok
bejegyzésben megjelent a Twitter használat helyessége és helytelensége. Én elég
sok, nem csak csoportbeli embert követek, de a legtöbben linket osztanak meg.
Talán ők sem jól csinálják? :-) Egy
jó és hasznos link nekem relevánsabb, mint egy leírt gondolat. (Minősítés
nélkül.) Bár, amikor először próbáltam a Twittert, akkor próbáltam azt a gyakorlatot
követni, hogy egy konferenciáról „tudósítottam”. Vajon volt rá érdeklődő? Akit
érdekelt az esemény, az ott volt vagy megnézte felvételről a legtöbb előadást.
Tetszett
az egyik blogban a „csomópontokkal” kapcsolatos dilemma. Vagyis, ha a
csoporttagok csomópontok köré szerveződnek, azokból nem lesz kitüntetett
szereplő? Legalábbis egy kis időre? Vagy az nem baj, majd átrendeződik? De
Bessenyei István éppen azt mondta, hogy a 120 tanáros kísérletben külső
motivációval erősítették ezeket a „csomópontokat”.
kisvilag.blogspot.com - Ez olyan szép! |
A
következő blogban a személyes történet fogott meg. Írójának már volt kapcsolata
ezzel a módszerrel és, ha jól értettem, először „megfutamodott”. De ebben a
csoportban mégis, újra kipróbálta és végigcsinálja. Rosszul értelmezett „kötelességtudat”?
:-) Vagy a külső motiváció (szummatív értékelés)? Nem hiszem.
A
néhány pesszimista bejegyzés mellett volt kifejezetten lelkes, optimista is.
Záró mondata így szólt:
„Így elképzelésem szerint a
konnektivizmus képes lenne jelenlegi szintjéről magasabb fokra kerülni,
hatékonyabban beépülni a tanulási folyamatokba, miközben talán számos tanuló
számára teremtenék meg a sikeresség érzetét abban, hogy képes tanulmányát saját
motivációjával és érdeklődési körének megfelelően eredményesen irányítani.” Így
kellene gondolkodnom, és bevallom a mondat inspirálóan hatott rám, hiszen, ha a
módszer valóban nincs még „kőbe vésve”, akkor miért ne lehetne (természetesen a
tudomány szabályait betartva), a saját képünkre formálni?
És
egy másik optimista bejegyzés:
„A konnektivizmus több mint egyszerű
E-learning, vagy távoktatás. Itt csoportos tudásteremtés jön létre. Vagyis
tudásszerzés, tudás feldolgozás, tudás megosztás, és tudásalkotás. Ideális
esetben így olyan mértékű hatékonyságra tehetünk szert, mely egyébként egyetlen
tanulásmódszertan esetében sem valósulna meg.” Ez a blog csoportunk
munkájáról is nagyon kedvezően nyilatkozik, biztosan ezért, nagy lelkesedéssel
olvastam. (Föl – föl a Hype – görbén!) Persze a leírtakkal kapcsolatban (NEM a
csoport munkájával szemben) még mindig szkeptikus vagyok. Megvalósulhat-e
egyáltalán a sztenderdek alapján ez az idillikus kép?
Bocsánat
a fenti szó szerinti idézésekért, de én magam nem tudtam volna így leírni
ezeket a gondolatokat!
Végül
az utolsó gondolatok, szintén egy nagyon jó blogból:
Az
egyik arról szól, hogy a konnekt egyik jellemzője, hogy a cselekvő tudás,
vagyis a tanulás a tanulón kívül lehet. Erre mondta azt Kaszai Pál, hogy a
vizsgán a diák nem mondhatja, hogy tanár úr a tudásom a barátomnál van. :-) Azt
próbálta evvel bizonyítani, hogy a jelenlegi felsőoktatási rendszerben (például)
ezért is nehézkes ennek a módszernek az alkalmazása. Ez az előadás 2010-ben
zajlott, jó volna tudni, hogy a hozzászólónak azóta mi a véleménye erről a
kérdésről.
A
másik gondolat, amiről azután el is beszélgettem a szerzővel, hogy vajon jó
motiváció lehet-e, ha két rossz közül kell a kevésbé rossznak tűnőt választani.
Még, ha az egyikről esetleg a választás után kiderül, hogy nem is olyan rossz.
Leszögeztük, hogy éppen ezért nagyon fontos a magas belső motiváció. Evvel a
gondolattal „beleharaptam bejegyzésem elejébe”, megerősítve a „minden mindennel
összefügg elméletet”, így most abba is hagyom gondolataim további fejtegetését! :-)
Elnézést,
hogy nem emeltem ki minden bejegyzést, nem állt szándékomban csomópontokat
képezni! :-)
Kedves Marianna, nagyon érdekes dolgokat tudtam meg a bejegyzésedből. Az egyik az, hogy van olyan valaki a csoportban, aki egyébként nem andragógia MA-s és érdeklődésből végzi a kurzust.
VálaszTörlésA megfutamodás tényleg az volt, de utána már nagyon bántam és hiányérzet maradt bennem, hogy kimaradtam valami nagyon jó dologból. (Hozzáteszem, hogy akkoriban egy nagy projektben dolgoztam "életvitelszerűen".)
Az iterációra vonatkozó kérdéseden elgondolkodtam, mert eddig én úgy tekintettem az iterációra, hogy az nem egy témán belüli ismétlést jelent, hanem a témák tartalma ismétlődik, új szempontot adva, egy-egy aspektust mélyebben kibontva. Megnéztem újra Kulcsár Zsolt írását és nem tudom eldönteni, hogy végül mit jelent: "Akárcsak az iteratív programfejlesztési módszertanokban, itt is ciklikus a történet. Egy iteráció rendszerint egy hét. Egy tanfolyam értelemszerűen több hétből áll. Tapasztalatunk szerint kb. 3-4 hét éppen elégséges ahhoz, hogy körüljárunk egy témát, és a résztvevők közötti kreatív légkör is létrejöhessen."
Kedves Orsolya! Azért tettem idézőjelbe a "megfutamodást", mert én nem éreztem annak leírásod alapján. Abban az élethelyzetben te mérlegeltél és döntöttél. Lehet, hogy azután megbántad, de akkor valamiért az tűnt jó döntésnek. Az iterációs idézetet Teréz blogjából vettem, és az ő értelmezése alapján gondoltam tovább a dolgot. Aszerint amit ide írtál, (mi tulajdonképpen ezt csináljuk hétről-hétre a csoportban) már nem tűnik felesleges ismétlődésnek tevékenységünk.
VálaszTörlésKedves Marianna, így már értem az idézőjelet:-)
VálaszTörlésA segítségkérést pedig félreértettem, bevallom, még nem olvastam Teréz blogját.