Ebben
a bejegyzésben arról szeretnék írni, hogy mi az, ami elgondolkodtatott az e
heti előadásokban. A Kulcsár Zsolttal való beszélgetés meghallgatása során
természetesen azonnal felfigyeltem az oktatási alkalmazhatóság kérdésre. Ő azt
mondta, hogy az oktatással szemben is nagyon nagy az elvárás a megújulásra.
Igen ám, de ha azt a tapasztalatomat nézem, hogy mondjuk egy ennél sokkal
egyszerűbb kérdés, mint az IKT eszközök alkalmazása az oktatásban milyen komoly
gondokat okoz/okozott, akkor ennek a módszernek elterjedése csak álomkép.
(Lássuk be: a munka mennyisége, nagysága, a tanári munka megnövekedése,
valószínű, már ezek elrettentik a lehetséges résztvevőket.)
Ezen
kívül érdekes lehet az is, hogy az említett, életkortól és IKT kompetenciától
való függés valóban „zavaró” tényezők lehetnek. Bár az utóbbi –nagyon is úgy
tűnik -, hogy nem köthető az életkorokhoz. Az IKT kompetenciák területén minden
korosztálynak behozni valója van. Tehát ez nem jelent előnyt a felsőoktatásban
tanulók számára alakított konnekt csoportok esetében sem. Hiszen, nem csak a
technológiát kell ismerni, hanem olyan web 2-es alkalmazásokat is, melyek még
nem elterjedtek. Azt persze értem, hogy egy ilyen csoportnak az eszközök
használatának megtanítása, nem lehet a célja. Bár az MTA-s előadásban azt
hallottam, hogy akár a JAVA programozás megtanítására is alkalmas egy ilyen
szerveződés. Az egyik kommentben a „közös tudásépítés” kapcsán hangzott el az
OpenSource programok megalkotásának folyamata (Linux…). Érdekes kérdés, hogy az
a fajta munka tekinthető-e egy konnekt csoport munkájának. Biztosan (bár nem
tudom) a munka során születtek blogbejegyzések is a folyamatról. (Mondjuk a
gondolattérképet és a webináriumokat nem tudom elképzelni. De vajon követelmény
ugyanazoknak a web2-es eszközöknek a használata minden konnekt csoportban?)
A
közoktatásra lefordítva a konnektivizmust, érdekes kérdés lehet a csoportok
szerveződése. Ennek kapcsán leszögezhetjük-e, hogy ezek a csoportok itt nagyon
is kötötten szerveződnének, mondjuk osztálykeretben? Vagy itt léphet életbe az
online szakkör szerepe? És akkor az is elképzelhető, hogy például a János
vitézt nem formális keretek között, magyar óra keretében, hanem szabadidőben
dolgoznák fel a diákok? Önként jelentkezéses alapon? Jó az elképzelés, de nem
látok rá esélyt, még ha a konnektivizmus azt is mondja, hogy egy téma köré
önszerveződéssel is létrejöhetnek csoportok. Ellenben, ha a témát a tanár
szervezi, és maradjunk annál, hogy önkéntes alapon, akkor mekkora lenne az
érdeklődők száma? Bár én hiszek a jó motiváció erejében! Ha ezt így meg lehetne oldani, idilli lenne a helyzet,
hiszen akkor a tanórai oktatásban maradna egy csomó óra, amit másra lehetne
fordítani. Soha, egy pedagógus sem panaszkodna arról, hogy nem tudja befejezni
a tananyagot. Ehhez azonban csupa olyan diákra lenne szükség, aki még a
szabadidejében is tanulni szeretne. (Egyébként lehet, hogy a kötelezően
bevezetett egész napos iskola a motivációs kérdést is megoldaná. :-) (Csak a tanítás nem egész
nap az iskola épületében zajlana.) Még tudnám folytatni, de a „vízióból” mára
elég. (Ezt a szót Orsolyától plagizáltam.)
Véleményem
szerint a közoktatással szemben, valóban évek óta elvárás a megújulás, de ez
biztosan nincs nevesítve konnektivizmusként.
http://tenegen2.blogspot.com/2011/04/divatba-jon-e-konnektivizmus.html |
A
nyílt és zárt oktatás kérdése. (Teréznek megígértem, hogy erről fogok írni.)
Persze semmiképp sem szakértőként, csak résztvevőként.
Tehát
a zárt oktatásban a pedagógus felelős mindenért: a tananyagért, a tanulási
módszerekért, stb. A zárt oktatás nagy mumusa a frontális munka, melynek
lényege ebben az esetben, hogy az együtt tanított gyerekek tanulási
tevékenysége egy időben zajlik térben, időben, valamilyen oktatási cél
érdekében. A tanulókról szerzett előzetes információk csak kis mértékben számítanak,
minden gyermeket egyformának vélünk tudásszintje, készsége, képessége szerint
és egyformán próbáljuk meg tanítani őket. Az oktatás folyamatában a pedagógus van a
középpontban direkt, néha indirekt módon. (Paul Redmond ipari oktatásnak hívja
ezt.) Az egyik szempont, ami miatt még mindig domináns a frontális munka, mert a
tömegoktatásban ez a legolcsóbb módszer. A zárt oktatás keretein belül is
folyik differenciálás, de miután ez is pedagógus központú, ezért ez a pedagógusokra
nagy terhet ró.
Ehhez
képest a nyílt oktatásban tanulók munkatársai, együttműködő társai a
pedagógusnak. Az értékelésben, módszerekben, tartalomban is közösen hoznak
döntéseket. Ehhez szerintem magas belső motiváció kell. De az is lehet, hogy az
maga motiváló, hogy egyenrangúnak tekintik őket. Az előadásban sok mindent
hallottunk erről az elméletről, többek között a pedagógus facilitáló
szerepéről. (Ez manapság egyébként egy nagyon közkedvelt szó.)
De a
nyílt oktatásban is van frontális munka. Csakhogy a tanulók is részt vesznek az
egységes tanítási-tanulási folyamat szervezésében. Az órai kommunikációra a
kölcsönösség jellemző (tanár, osztálytárs felé), gondolatcserés beszélgetés
zajlik (vita, közös tevékenység). A pedagógus, mint moderátor megfelelően
ismeri tanítványai képességeit, ezért azt is tudja, hogy melyiktől mit
kérdezhet úgy, hogy a tanítvány „kompetencia érzése” meglegyen.
„Az egyéni sajátosságokra tekintettel
levő differenciálást és az egyéni sajátosságok ismeretében megvalósuló egységes
oktatást együtt adaptív oktatásnak
nevezzük, és kapcsolatba hozzuk a nyílt és zárt oktatás által ehhez biztosított
lehetőségekkel, feltételekkel.” (M.Nádasi Mária, 2011)
Éppen
ezért mondják az adaptív oktatásra, hogy az egységességre és differenciálásra egyszerre
épít. Maga a szó azt jelenti, hogy alkalmazkodó, jelen esetben a tanuló
sajátosságait is figyelembe veszi. Az adaptivitás eleve feltételezi, hogy a
tanulóknak különböző céljaik lesznek.
Az
adaptív oktatásra nagyon jellemzőek a motiváló tanulási környezetek és a
változatos munkaformák (frontális, csoport-, egyéni és páros munka). A
munkaformákról minden esetben szakmai szempontok alapján döntünk, mérlegelve,
hogy változatosságot akarunk-e, motiváló tényezőként elérni vagy a gyerekek
egyéni sajátosságaira épülő differenciálást tartjuk szem előtt.
Ide
tartozik a kooperatív csoportmunka is, melyben változatos technikákkal
alakíthatunk csoportokat (természetesen a célokat mindig szem előtt tartva), de
ha az adaptivitás szellemében szervezünk csoportot, akkor mégis inkább homogén
csoportok szervezése a megfelelő. A benne lévők a homogén csoportokra szabott
differenciált feladatokat kapnak, melyek képességeiknek megfelelőek és
lehetőséget adnak a fejlődésre is. Ez a fajta oktatás nagyban épít a gyerekek
belső motivációjára és önállóságára, mert engedi eldönteni egyénnek és
csoportnak, hogy a számára megfelelő szintű feladatot akár egyedül is
kiválaszthassa.
Egyik
előző blogomban már beszéltem az oktatási környezet kialakításáról, ezért most inkább
egy számomra kedves módszert, a projektmódszert említeném.
Tehát
a projekt mindig egy-egy téma köré szerveződik. Nálam, általában 3 projekt van
egy évben. (Idén, sajnos nincs, mert egy
héten csak 11 órában vagyok a gyerekekkel, egyetemi tanulmányaim miatt.)
Az egyik kedvenc projektem a
Falu volt, mely a gyerekekkel közösen készült és egy keretjáték köré épült.
A
játék kerete a következő volt:
Igazodtunk
az élet igazi közigazgatásához; először a gyerekek a polgármestert és a polgármesteri hivatalt választották meg. Aki
polgármester szeretett volna lenni, az korteshadjáratot szervezett, melynek során
megismertette a tanulókkal jó tulajdonságait és programját. Az osztályban
ezután választások zajlottak; a választások után állt fel a 3-4 fős képviselő
testület. (Polgármester, alpolgármester, jegyző, titkárnő) A polgármester
vezetésével megalakultak a hivatalok.
Jelen esetben: orvosi rendelő, rendőrség, újság, postahivatal.
A
falu ezután a hivatalokba szerveződve működött tovább. Természetesen számítottam
a gyerekek kreativitására, ezért csak tématervezetet állítottam össze, mert a
mindennapi működést a gyerekek ötletei is meghatározták.
Bemelegítésképpen
a következő feladatokat valósítottuk meg velük:
Elkészítettük
a hivatali címereket, terveztek hivatali táblát a kapura (nyitva tartás,
fogadóóra, szolgáltatások, stb.). Készítettünk belső szabályzatot; hogyan
működik a hivatal (munkaidő, díjazás, „szankciók”, stb.). Emellett a
hivataloknak is külön feladataik voltak: a Polgármesteri Hivatalnak elvárás
gyűjtemény készítése: Hogyan működjön a falu?; az Orvosi rendelőnek ajánlást
kellett készíteni a betegségek megelőzésére; bekövetkezésükkor gyógyításukra.
És így tovább.
A
téma során a legfontosabb tevékenység volt, hogy kapcsolatot tartottunk egy
Nógrád megyei községgel: Palotással. (kirándulás, népművészet, barátságok
alakítása, levelező társak)
A
tanítási órák anyagai is a téma köré voltak rendezve. Egy héten kb. 5-6 órát
foglalkoztunk a projekttel.
Hosszan
tudnék még írni erről, mert nagyon szeretik a gyerekek (és én főleg!) ezt a
módszert. A projektek alatt sosem volt gondom a hagyományos oktatással sem.
Csak
azért írtam ilyen hosszan erről, mert erről legalább hitelesen tudok írni. Hogy
kapcsoljam ezt a konnektivizmushoz? Végig kéne gondolnom, hogy az előadás
hogyan kapcsolta az adaptivitást a Konnekt csoport elemzéséhez.
Projekt
– konnektivizmus, mindkettő egy újfajta tanulási módszer, és mint olyan,
megfelelően használva alkalmas lehet sok mindenre. (Pl.: a motiválásra vagy a
rendszerben való gondolkodásra)
Lehet,
hogy egyszer majd egy virtuális falut is létrehozunk a gyerekekkel.
Zárásképpen
(nekem) sajnos, bejegyzésem sötét oldala következik. :-)
A
kurzus vége felé közeledve arra a következtetésre jutottam, hogy ha lezárása
után írok is blogot, az biztos, hogy csak olyan témában teszem, amihez értek. (Azt is
csak úgy tudom elképzelni, ahogy egy nagyon kedves kollégám teszi, rövid,
tájékoztató jelleggel.) Olyan témában, amit még csak akkor fedezek fel,
biztosan nem. Semmiképpen sem szeretnék abba a hibába esni ugyanis, hogy ha
csak egyszerűen leírom a témát, akkor esetleg web2-es
kalóz leszek (találó hasonlat), ha saját véleményemet is
hozzáteszem, akkor viszont fontoskodom (sőt, hagyom magam megkritizálni). :-)
A
kurzus során többen írták, hogy sokszor mélyponton voltak, én most érzem, hogy
lassan lemorzsolódom (és nem az időhiány miatt). Lehet, hogy azért, mert ezen a
héten konkrétan a csoportról is szó volt, és ez kicsit „kiverte nálam a
biztosítékot”.
Felhasznált irodalom:
Didaktika (Szerk.: Falus
Iván), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003., XV. fejezet.
Tarné Éder Marianna: Órai
jegyzet (Adaptivitás az oktatásban)
Kedves Marianna!
VálaszTörlésNagyon tetszik,hogy összehasonlította a zárt és nyílt oktatást, illetve, hogy ismét kaptunk egy szeletet a hivatásából.
A 'Falu' projektmódszer rövid ismertetése igazán izgalmasnak hangzik, ilyen kiváló példák esetében mindig arra gondolok, milyen jó lehet részt venni diáknak és pedagógusnak egyaránt a munkában. (De érdekes módon én még hasonló kezdeményezésről sem hallottam, ami elszomorít egy kicsit.)
Marianna, azt hiszem a blogolást mindenképp érdemes lenne folytatnia, ha nem is a konnektivizmussal kapcsolatban, de legalább saját szakterületén, mivel Ön egy jó példa lehet a pedagógusok számára.
Kedves Melinda! Köszönöm mindig kedves és dicsérő szavait! :-)
Törlés